Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1620102
Hej,
Tänkte bara höra om någon har lite tips, vet om det är ett vanligt fel etc.
Det är som sagt en XC90 D5 2008, motor: D5244T4, fick en varning om låg kylvätskenivå. Efter påfyllning kom det igen efter ett tag. Letade efter läckage under huven men kunde inte hitta något. Tog sedan bort kåpan under motorn och där var det mer blött men omöjligt att se var det kom ifrån, inget som droppade heller.

Testade sedan att trycksätta systemet, då började det droppa under bilen. Det är dock omöjligt att se var det kommer ifrån, rätt komiskt då vi har hängt över motorn med huvudet ner på baksidan mot turbon, huvudet inne i hjulhuset, under bilen, stark belysning och till och med inspektionskamera men har ändå inte kunnat se var fan det kommer ifrån.

Någonstans runt/under/över turbon vad det ser ut som. Det ser ut som att det enda är att börja plocka bort delar så att man kommer åt att eventuellt kunna plocka bort turbon om man inte ser läckan innan dess. underifrån bilen verkar det inte gå att göra någonting, det ser helt kört ut. Allt måste gå uppifrån där man får hänga in över motorn.
Låter detta som en bra idé? Har ni varit med om liknande tidigare eller kanske vet om ett vanligt fel som brukar hända som det skulle kunna vara?

Tack på förhand!

Edit: Försökte även lägga in några bilder nu här, ville få dem i thumbnails men verkar inte gå?
IMG_0411.JPEG
IMG_0411.JPEG (1.14 MiB) Visad 2725 gånger
IMG_0408.JPEG
IMG_0408.JPEG (1.26 MiB) Visad 2725 gånger
IMG_0403.JPEG
IMG_0403.JPEG (873.42 KiB) Visad 2725 gånger






Vevhusventilation:
IMG_0414.JPEG
IMG_0414.JPEG (941.37 KiB) Visad 2723 gånger
Senast redigerad av 5 lrom, redigerad totalt 0 gång.
#1620103
Att nummer 2 på första bilden börjar läcka (blir hål i röret) är väldigt vanligt, jag har själv bytt hela vevhusventilationen på min S60 med snarlik motor.
#1620106
MartinS skrev: ons 29 okt 2025, 21:04 Att nummer 2 på första bilden börjar läcka (blir hål i röret) är väldigt vanligt, jag har själv bytt hela vevhusventilationen på min S60 med snarlik motor.
Jag ändrade lite där nu så är lite osäker på vilken bild du menar. Jag råkade ta med en bild här på vevhusventilationen, jag hade egentligen inte tänkt göra det. Jag tog en bild på det för att det var runt där som jag först tyckte att det var lite blött men när jag sen såg i VIDA att det hade med vevhusventilationen att göra så tänkte jag att det har nog inget med mitt glykolläckage att göra?
Men jag förstår inte riktigt heller hur allt går genom att bara se på dessa bilder.
#1620120
Det är nummer 2 på vevhusventilationsbilden som brukar börja läcka kylarvätska. Vevhusventillationen är "mantlad" med kylarvätska för att den inte skall frysa. Av din beskrivning låter det som att detta är felet.
#1620140
MartinS skrev: tor 30 okt 2025, 08:15 Det är nummer 2 på vevhusventilationsbilden som brukar börja läcka kylarvätska. Vevhusventillationen är "mantlad" med kylarvätska för att den inte skall frysa. Av din beskrivning låter det som att detta är felet.
Tackar för hjälpen! Efter lite mer rengöring osv så kunde jag känna att läckan var där.
Först var det svårt att se eller känna på grund av att det var smutsigt och svårt att nå. Därför skulle jag kolla vidare, men efter din kommentar så fick jag försöka rengöra och kolla mer noga. Även om det var lite fuktigt där så kunde jag verkligen inte se att det läckte därifrån.
Har beställt ett kit nu med delar för detta från volvo!
#1620141
Härligt! Ett tips är att bara byta den delen som läcker så du inte börjar byta massa andra slangar etc. Slangen som går från den delen som läcker är riktigt bökig att få på och få tät på vattenröret bakom motorn.
#1620150
MartinS skrev:Härligt! Ett tips är att bara byta den delen som läcker så du inte börjar byta massa andra slangar etc. Slangen som går från den delen som läcker är riktigt bökig att få på och få tät på vattenröret bakom motorn.
Okej, tack. Hade ju varit gött att byta allt när man ändå måste köpa det. Men visst, det är ju riktigt trångt och krångligt.
Fullgas 1,8 flexifuel

Felet löst. Slangen till vevhusventilation ha[…]

Det löste sig.. Troligen en lite annorlunda u[…]

Tyckte det såg ut som elförzinkade, j&a[…]

Värmare XC60 22-

Efter sökande i diverse trådar kan jag […]