- mån 28 jul 2025, 18:47
#1614118
Efter mycket krångel och allt som hör därtill konstaterades att gastankarna nu i december 2025 anses som förbrukade, jag har varit i kontakt med en mycket vetande och hjälpsam herrei ockelbo som har hjälpt till med många frågor, Bilen är dock besigtigad till Juni ut 2026.
Det står ju på "tankarna" att "DO NOT USE AFTER 12-2025" med en väldigt stor text. så misstänkligtvis går det inte att besigtiga den igen. Transportstyrelsen samt generalagenten har när bilen typades ansett att fordonet är "förbrukat" år 2025. (20 år gammal)
Då Gassystemet är mer eller mindre icke-fungerande oavsett vad man har försökt sig på så tänkte jag helt enkelt riva bort gasen och slänga dit en S60 Bränsletank från en standardbil (2,4i)
- Bränsletanksbyte
- Avgassystemsbyte
- Motorstyrenhetsbyte
Fråga 1:
Är det samma bränsletank på S60 S80 V70N i bensinutförande till 2,4i modellerna eller skiljer det nått på dom? om det är någon som sitter på orginaldelens nummer till en sådan bil, alternativt om man har en tank på ett demonteringsobjekt komplett med armatur och en meter kablage.
Fråga 2:
Styrenheten är ju specifik för B5244SG (Gastillägg med G) och antar att denna ECM är den som sänder datan till färddatorn i kombinationsinstrumentet? på gasmodellerna visar ju tankmätaren gasen och en separat bränslemätare finns i färddatorvalen. men istället finns inget annat där som medelförbrukning, direktförbrukning, medelhastighet osv... utan verkar som att funktionerna är bantade i den styrenheten till att behandla fel och varningar samt bränslemätare endast.
Går det att ta en ECM från en 2,4i och gifta ihop den med bilen på nått sätt så "gas-delen" försvinner?
Varför nu detta krångel på en gammal bil, jo den är fantastiskt solid i både inredning och kaross samt drivlina (som går väldigt mjukt och fint (på bensin kan tilläggas) och i det närmaste rostfri. (Dinitrol-Tectyl benhandlad 2 ggr i livet) 28k mil...
Det står ju på "tankarna" att "DO NOT USE AFTER 12-2025" med en väldigt stor text. så misstänkligtvis går det inte att besigtiga den igen. Transportstyrelsen samt generalagenten har när bilen typades ansett att fordonet är "förbrukat" år 2025. (20 år gammal)
Då Gassystemet är mer eller mindre icke-fungerande oavsett vad man har försökt sig på så tänkte jag helt enkelt riva bort gasen och slänga dit en S60 Bränsletank från en standardbil (2,4i)
- Bränsletanksbyte
- Avgassystemsbyte
- Motorstyrenhetsbyte
Fråga 1:
Är det samma bränsletank på S60 S80 V70N i bensinutförande till 2,4i modellerna eller skiljer det nått på dom? om det är någon som sitter på orginaldelens nummer till en sådan bil, alternativt om man har en tank på ett demonteringsobjekt komplett med armatur och en meter kablage.
Fråga 2:
Styrenheten är ju specifik för B5244SG (Gastillägg med G) och antar att denna ECM är den som sänder datan till färddatorn i kombinationsinstrumentet? på gasmodellerna visar ju tankmätaren gasen och en separat bränslemätare finns i färddatorvalen. men istället finns inget annat där som medelförbrukning, direktförbrukning, medelhastighet osv... utan verkar som att funktionerna är bantade i den styrenheten till att behandla fel och varningar samt bränslemätare endast.
Går det att ta en ECM från en 2,4i och gifta ihop den med bilen på nått sätt så "gas-delen" försvinner?
Varför nu detta krångel på en gammal bil, jo den är fantastiskt solid i både inredning och kaross samt drivlina (som går väldigt mjukt och fint (på bensin kan tilläggas) och i det närmaste rostfri. (Dinitrol-Tectyl benhandlad 2 ggr i livet) 28k mil...