- Igår, 12:21
#1612771
Hej!
Jag håller på att göra en stor översyn av min 04:a med bland annat kamrem och vevhusventilation (fullkomligt igensatt).
Vid byte av kamrem och packboxar till kam- och vevaxel har det dykt upp några frågetecken. Jag har sett lite olika instruktioner på hur VVT-dreven skall monteras. I det ena fallet, som verkar stämma överens med Volvos egna procedur, skall VVT-dreven vridas endast medurs och linjeras med markeringarna i kåpan.
Jag har också sett ett annat exempel där man gör lite tvärtom och utgår från fullt motsols och sedan ställer in avgaskammens markering 1 kugg innan TDC och insugskammens markering 1.5 kugg innan TDC. Författaren av detta klipp menade att Volvos exempel kan utlösa felkoder och att detta (hämtat från Alldata) ska fungera.
Vad är egentligen skillnaden mellan dessa två exempel? Att inte ha dreven vridna fullt medurs vid montering kommer väl att senarelägga kamaxlarnas öppning?
Så frågan är egentligen vilken procedur man ska använda?
Så här såg det för övrigt ut hos mig med nollställd motor som dragits runt ett varv för hand. Var tvungen att avancera insugskammen lite för att kunna låsa kamaxlarna. Bilen har för övrigt gått skapligt men har känts lite trött.
Jag håller på att göra en stor översyn av min 04:a med bland annat kamrem och vevhusventilation (fullkomligt igensatt).
Vid byte av kamrem och packboxar till kam- och vevaxel har det dykt upp några frågetecken. Jag har sett lite olika instruktioner på hur VVT-dreven skall monteras. I det ena fallet, som verkar stämma överens med Volvos egna procedur, skall VVT-dreven vridas endast medurs och linjeras med markeringarna i kåpan.
Jag har också sett ett annat exempel där man gör lite tvärtom och utgår från fullt motsols och sedan ställer in avgaskammens markering 1 kugg innan TDC och insugskammens markering 1.5 kugg innan TDC. Författaren av detta klipp menade att Volvos exempel kan utlösa felkoder och att detta (hämtat från Alldata) ska fungera.
Vad är egentligen skillnaden mellan dessa två exempel? Att inte ha dreven vridna fullt medurs vid montering kommer väl att senarelägga kamaxlarnas öppning?
Så frågan är egentligen vilken procedur man ska använda?
Så här såg det för övrigt ut hos mig med nollställd motor som dragits runt ett varv för hand. Var tvungen att avancera insugskammen lite för att kunna låsa kamaxlarna. Bilen har för övrigt gått skapligt men har känts lite trött.