- mån 11 sep 2023, 18:07
Ok, jag har en fläkt liggandes, om det skulle vara intressant för dig, trodde ju också det var fläkten det var fel på först.
Moderator: Moderatorer
jiha1968 skrev:Mät med Voltmeter/provlampa mellan karossjord och den röda kabeln till FCM: batterispänning=OK, ingen spänning = säkring 2, eller en mellanting=kontaktfelKan tillägga att jag hade kabelbrott mellan ecm och säkringsboxen. Men när jag mätte violetta kabeln mellan den och jord med multimeter så fick jag inget resultat. Tvingade på fläkten med vida. Det var först när jag klippte och skarvade ny kabel under ecm till fläktkontakten som jag kunde slå på fläkten. Så en billig multimeter från Biltema klarade inte pwm signalen.
Mät med Voltmeter mellan karossjord och den svarta kabel till FCM/fläkten: om det går att mäta mer än några enstaka millivolt så är inte jordningen hel
Den violetta kabeln är PWM-signal (puls bredd modulerad spänning) till FCM (fläktmodulen).
Mäts med oscilloskop, men borde gå att se spänning där med ett multimeter, troligen ungefär 2-4 Volt vid aktiverad fläkt,
beroende på hur/om mätinstrumentet klarar av PWM-signalen.
Om du alt har bytt FCM, Säkringen är hel och jordningen är OK,
har bilen mest trolig brott på den violetta kabeln mellan motorstyrningen och FCM.
Mät om kabeln är hel och inte ligger till jord.
Mät med t.ex att kolla spänning i båda ändar, eller mät motstånd i kabeln, ände till ände och sen till karossjord med oansluten kabel.
Snyggt monterat! Det var väl inte så sv[…]
Syna ventiltätningarna ej gjort, stiften s&a[…]