Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70nyburjaren
V70N -06

Vrider nyckel, bil startar normalt.
Varvtal pendlar mellan 600-1100. Gasar jag kommer motorn inte över 1100 rpm. Ökar sakta, 1200, 1300.

Kylfläkt går på max varvtal.

Stänger av, kylfläkt fortsätter gå på max. slår på tändning, hör hur bensinpumpen går på, av, på, av.

Startar bilen igen, samma symptom. Kan gasa upp till 1500 RPM..motorlampan tänds.

Felkodsläsaren (icarsoft cr pro) får ingen kontakt med bilen.

Rycker batteriet i 10 sekunder. Startar som vanligt utan symptom, felkodsläsaren kommunicerar som vanligt, finns inga felkoder. Kör 10+ mil och stänger av/startar lite då och då utan problem, fortfarande inte en enda felkod.

Döende dator? CEM?
av sicnarf
Du rycker bort minus i 10 sekunder???? Du ska göra det 15-30 minuter minst.
Då hinner alla datorer sova liksom. 10 sekunder räcker inte.
Testa detta också för att resetta alla datorerna.
Användarvisningsbild
av Erik Å
V70nyburjaren skrev: tis 06 maj 2025, 01:35 ..Rycker batteriet i 10 sekunder. Startar som vanligt utan symptom, felkodsläsaren kommunicerar som vanligt, finns inga felkoder.
Aktiva felkoder försvinner när man bryter batterimatningen men lagrade ska finnas kvar. Kolla att du inte måste in i nån undermeny eller nåt på felkodsläsaren för att se lagrade..
30 minuter låter som en klar överdrift, efter en minut lär allt vara strömlöst. :-)
Det är inte så enkelt att trotteln klibbar fast pga kladd inne i spjällhuset?
lennarte skrev:Hur gammalt är batteriet? Många komponenter kan strula när det är för låg batterispänning.
Batteriet är ett Tudor High-Tech TA770 batteri från 2021, generatorn ger ut 14.10-14.50V vid idle. Tror jag byter ut det idag faktiskt, det var lite segare än vanligt när det var -10 i vintras. Har ingen utrustning att mäta spänningen på batteriet med bilen avstängd.
Erik Å skrev: Aktiva felkoder försvinner när man bryter batterimatningen men lagrade ska finnas kvar. Kolla att du inte måste in i nån undermeny eller nåt på felkodsläsaren för att se lagrade..
30 minuter låter som en klar överdrift, efter en minut lär allt vara strömlöst. :-)
Det är inte så enkelt att trotteln klibbar fast pga kladd inne i spjällhuset?
Det finns inga lagrade koder, dök förbi en verkstad som kollade med sina Volvo verktyg idag.
Spjällhuset är inte smutsigt eller kladdigt, det var definitivt elektriska fel igår.

Åker och köper ett nytt batteri och korsar fingrarna att det är så enkelt.

*Edit*
Sitter ett nytt batteri i från Mekonomen nu, det fanns batterivätska under plastskydden på Tudor batteriet.

Enda "problemet" är att all inkörningsdata är borta. Märks när bilen går för lågt i idle och sen korrigerar upp sig vid nedväxlingar, som väntat var det nästan helt borta 6 mil senare på jobbet. Kör 12 mil varje dag med min skönhet :)
Elpriset

Jag tror man räknar bort laddning av bil.

Dagens Blocket Bilar.

Import 28 ägare nja är nog ingen lysande[…]

Generator-hjulet har absolut ingen frikopplingsfun[…]

Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standard[…]