Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 144
Jag insåg att jag aldrig hade bytt kupéfilter och såg i verkstadskvittona som följde med bilen att det senast gjordes av en Autoexpertenverkstad, när jag tog ut det gamla filtret såg det ut såhär och med hjälp av en spegel kunde jag se att det nya filtret veckades likadant vid montering. Jag vet att det finns två fack beroende på vilken typ av filter man monterar och jag vet att jag gör rätt. Det är helt enkelt för smalt högst upp så filtret blir deformerat om man tvingar in det sista biten.

Vilka märken har ni köpt som fått det att passa? Det gamla var ett Mann Filter och det nya ett Kamoka.
kupefilter.JPG
kupefilter.JPG (148.76 KiB) Visad 5586 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
Nån gång när jag fått fel filter till min V70 mk1 (fanns tydligen två olika storlekar) så har jag helt enkelt klippt av filtret en centimeter på längden och limmat tillbaka "gaveln" med vitlim.
Men det var ju inte svar på din fråga :-)
Användarvisningsbild
av Jallemet
Det finns ett antal filmer på youtube om byte av kupéfilter.

Jag har inte varit med om att det knölat och bråkat på vår V70 men på min V50 är det lätt att tappa humöret eftersom det byts från förarplatsen.
Användarvisningsbild
av 144
Erik Å skrev: tor 10 apr 2025, 19:40 Nån gång när jag fått fel filter till min V70 mk1 (fanns tydligen två olika storlekar) så har jag helt enkelt klippt av filtret en centimeter på längden och limmat tillbaka "gaveln" med vitlim.
Men det var ju inte svar på din fråga :-)
Du har väl filtret sitter framför vindrutan? På min bil är det ju viktigt att det passar perfekt och tätar hela vägen runt om det ska göra någon nytta och det är svårt att se om det blir bra genom en spegel. :-(
Användarvisningsbild
av 144
Jallemet skrev: tor 10 apr 2025, 20:01 Detta har jag till en V70 -04IMG_20250410_195842.jpg
Samma fabrikat som mitt gamla men dubbelt så tjockt så det ska sitta längst in antar jag, är du säker på att det passar bra och inte är tillknycklat som mitt gamla? Det lär ju vara ett antal Volvoägare som ovetandes åker omkring med otäta filter.
av UnleashFusion
Kamoka har fel mått, bosch, mann-filter, mahle, knecht och med flera har 242mm bredd, 273mm längd, höjd 43mm.

Kamoka 282mm bredd, 252mm längd, 27mm höjd.
Senast redigerad av 2 UnleashFusion, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Jallemet

144 skrev:
Samma fabrikat som mitt gamla men dubbelt så tjockt så det ska sitta längst in antar jag, är du säker på att det passar bra och inte är tillknycklat som mitt gamla? Det lär ju vara ett antal Volvoägare som ovetandes åker omkring med otäta filter.
Det sitter som det ska, det är även pilar på filtret för luftflödet så det blir rätt monterat.
Användarvisningsbild
av 144
UnleashFusion skrev:Kamoka har fel mått, bosch, mann-filter, mahle, knecht och med flera har 242mm bredd, 273mm längd, höjd 43mm.

Kamoka 282mm bredd, 252mm längd, 27mm höjd.
Mitt gamla var ju ett Mann-Filter och det passade inte heller. :-/
Det såg inte ut vara helt å hållet fel mått, det skulle ha varit några millimeter smalare högst upp.
Användarvisningsbild
av 144
Jallemet skrev: Det sitter som det ska, det är även pilar på filtret för luftflödet så det blir rätt monterat.
Okej, men vänder man det fel tar det stopp tidigare eftersom det är format som det är högst upp.

Kolla Tradera och eBay.

Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]