Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1565159
Hej!
Problemen började när en Volvo V70N 2,4T från 2002 slutade ladda som tidigare.
Kom fram till att det var remskivan på generatorn som gått sönder.
När denna blivit fixad, har ett nytt problem uppstått. (Kan inte se ett samband)

När startnyckeln vrids i tändningsläget, tänds alla varningslampor på instrumentpanelen som vanligt.
Men när nyckeln vrids i start läget - händer inget.
Dock kan det ändå inträffa att startmotorn går i gång och bilen startar.

Hur gör man en smart felsökning?
Finns .:
  • Det något enkelt sätt att testa startmotorn?
  • Något "start relä" eller kommer strömmen direkt från tändningslåset till startmotorn?
  • Något sätt att testa tändningslåset?
  • Någon säkring?
  • Något bra sätt att felsöka?
#1565161
Jag förutsätter att batteriet är laddat. Ett rätt vanligt problem är att det blir dålig kontakt vid flatstiftet som går till solinoiden (stavning?) på startmotorn (den klena kabeln) Det skulle jag kolla först, är det glappt ska man i första hand byta det och pressa på ett nytt med en bra kabelskotång, men i nödfall kan man försiktigt klämma i hop flatstiftet.
#1565173
Jo - batteriet är laddat. Skulle kunna vara det eftersom solenoiden inte ens klickar. - När den inte startar.
(tyvärr står bilen ute i snön - just nu - vilket gör att man drar sig lite att krypa...)
Startmotorn sitter inte lätt åtkomlig (verkar enklast att kunna "anfallas" uppifrån).

Var kommer styrkabeln till solenoiden från? (skulle kanske bli enklare att checka funktionen hos startmotorn genom den.)
Går styrkabeln till något relä? (Var kan reläet finnas?) eller styrs den direkt från tändningslåset? (vilken kabel?)

Om den bogseras igång går den att flytta - men...
#1565183
Toppen! :-D
Det borde inte vara någon risk att stoppa ned en trådstump i 30 och en i 87 i reläkontakten och kortsluta - Då borde solenoiden slå till (och startmotorn dra runt)
Att stoppa ned ena änden i 30 och andra i 87 finns nog risk att man bränner kontakten i reläsockeln.
#1565213
binkie skrev:Kolla så att inte 50 kabeln på startmotorn är slapp. Brukar räcka att nypa åt kabelskon så den blir fastare.
Var kommer man åt den? Startmotorn sitter väl på framsidan av motorn, så då kommer man åt kabeln i motorrummet eller?

Sent from my 2107113SG using Tapatalk

#1565220
malajo skrev: tis 26 dec 2023, 18:04
binkie skrev:Kolla så att inte 50 kabeln på startmotorn är slapp. Brukar räcka att nypa åt kabelskon så den blir fastare.
Var kommer man åt den? Startmotorn sitter väl på framsidan av motorn, så då kommer man åt kabeln i motorrummet eller?

Sent from my 2107113SG using Tapatalk
Ja, du kommer åt den. Anslutningen på startmotorn är av typen flatstift med motsvarande hona på kabeln.
#1565257
Tack för alla tips.
Det verkar vara startmotorn (eller solenoiden) som krånglar.
När man knackar på "rätt" ställe verkar den gå igång och börja "snura".
Just nu känns det inte som ett kabelproblem.

Ska kolla hur mycket som kommer att stämma med denna guidade tur.

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]