Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vid dagens första start av V70N 2.5T-2004, med 24000 mil på mätaren, så får man felmeddeladet ”Motorprestanda nedsatt” redan vid nyckeln i de två första tändningslägena. Om man sedan startar bilen så låter den brum-brum-brum i hetstempo.

Felkodsutläsning ger koden 91B7 (internt fel i spjällhuset). Efter släckning av felkoden så fungerar bilen perfekt. Det tycks också som att man först måste läsa ut felkoderna innan man släcker dem. Man kan inte gå direkt på släckning. Så första starten för dagen är en krånglig startprocedur. Under alla andra starter under resten av dagen så startar bilen sedan utan problem.

Felet har kommit och gått tidigare. Bilen har också varit på verkstad flera gånger för felsökning och åtgärd. Bl a har spjällhuset rengjorts, huvuddatorn har bytts ut och nu senast har startbatteriet (som bara var 2 år) bytts.

Jag har sett att många i forumet har haft problemet, men jag har inte sett någon lösning.

Hur ska man fånga detta fel? Det känns ju inte som ett ”riktigt fel” i spjällhuset eftersom man kan ta bort det med felkodsläsare. Men det tycks ju som att bilen ändå påverkas av felet eftersom den startar i hetstempo när felkoden är satt. Och varför sätts felkoden bara när bilen stått ett tag? Det för ju nästan tankarna till något annat batteri som inte håller spänningen.

Jag skulle vara tacksam om jag kunde få lite tips för att fånga felet.
Din bil har alltså fungerat i drygt 1 år, det verkar ju lovande!

På min bil kom detta första gången i mars 2019, efter problem med oljeläckage och vevhusventilation, sedan har det hållit sig lugnt i perioder efter att verkstaden gjort åtgärder.

Andra gången kom felet efter att verkstaden gjort service på bilen. Efter servicen var bilen inte körbar, så den fick stanna kvar ganska länge på verkstaden.

Nu senast kom felet efter ett besök på besiktningen och nu har felet varat sedan i maj.

Men igår kallstartade bilen utan problem…
Nu har jag haft felet ett tag igen. Vid vissa starter så låter bilen brum-brum-brum i hetstempo och man får felmeddelande om nedsatt motorprestanda. Men släcker man felet med felkodsläsare, så startar sedan bilen normalt och går sedan utan problem.

Mekens teori när han bytte startbatteri sist, var att man kan få skumma fel ifall man inte har full laddning. Och jag är lite inne på det spåret nu. Under någon månad så fick jag starta mha felkodsläsaren ett flertal gånger och en dag fanns inte tillräckligt med batteri för att startmotorn skulle gå igång, så jag fick köpa nytt startbatteri igen som jag laddade fullt.

En annan observation i detta är att vid långkörningar så förekommer inte felet. Felet verkar också vilja komma när det är fuktig årstid, t ex höst och när det börjar bli vår, men då är det å andra sidan mest kortkörningar.

Jag ska nu försöka ladda batteriet ofta och se ifall det blir någon skillnad. Jag hade tidigare ett problem med att kupéfläkten drog ur batteriet, vilket åtgärdades genom byte av fläktmotstånd och fläkt. Det skulle ju kunna finnas fler saker som drar ur batteriet när den är parkerad över natten.
Jag tog ur säkringen till larmsirenen, men det har inte gjort någon skillnad.

Efter att ha testat att ladda batteriet ofta med Ctek:en under dagtid så är känslan ändå att batteriet dras ut mycket när den står (fulladdad men ej under laddning) under en natt. Ctek:en får hålla på ganska länge för att komma upp till full laddning igen, efter en natt utan laddning.

Det är dock inte så illa att bilen inte går att starta efter en natt. Ifall felkoden om internt spjällhusfel kommit, så är det bara att släcka den så fungerar bilen bra.

Finns det något enkelt sätt att mäta om min känsla att det finns en stor elförbrukare stämmer? Kan man mäta under huven, för att slippa att belysning och annat inverkar på resultatet?

Jag tänkte inte felsöka detta vidare själv. Utan jag skulle bara vilja ha ett hum om hur stor förbrukning det kan vara.
Jag har fortsatt underhållsladda bilbatteriet när bilen stått parkerad.

Bilprovningen gjorde nedslag på ett litet läckage i avgassystemet, och det åtgärdades före sommaren. Sedan dess har det inte kommit några felkoder om internt fel i spjällhuset. (Ta i trä!)
Felkoderna om internt spjällhusfel har inte återkommit sedan reparationen av avgassystemet för 1,5 år sedan.

Jag tror att det var den lilla avgasläckan som gav felet och att det var utomhustemperaturen som gjorde att det gick i perioder. Pga temperaturen så var hålet i avgasröret periodvis större och mindre.

Bilen fungerar bra utan underhållsladdning. Den storförbrukare som fanns var väl alla omstarter som krävdes pga felet.

Hastighetsspärren har inget med hastighetsm&[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?