Hej ,
Jag låter säkert som en besserwisser...
Men :
Mät INTE på själva muttern på generatorn !!
Antingen har du fingrar i multirem eller du gör en kortslutning av misstag.
Är rätt svårt att komma åt muttern .
Du kan göra så här ist :
Mät på själva polerna på batteriet. Endast där .
Bilen av = 12.5 volt ( helt rätt vad lennarte skriver)
Ett urladdat batteri har 12.2 volt
Ett nyladdat batteri från generatorn kan har 13,3 volt kortvarig.
Bilen på = ca. 14,2 v med fulladat batteri .
Är batteriet urladdat kan spänningen gå ner till 13.4 volt .
Så länge du mäter mer än 12.5 volt är det egentligen ok.
Testa battetiet :
Gör det hemma , ifall bilen inte starta.
Stäng av bilen , slår till tändningen , belysning helljus , fläkt i kupén på hög varv . Bakrute värmen.
Låt detta går i ca 2 min .
Mät batteriets spänning i mellanåt , så dn inte gå ner till typ 11 volt ( dåligt batteri )
Om bilen starta efter dom 2 min är batteriet ok.
Detta är en enkelt belastnings test.
Ett bra batteri tål detta lätt.
En verkstad kan mäter det med en speciell mätare.
Hoppas det hjälper lite. O räddar dina fingrar..
Mvh LS