Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en automat Volvo s60 2.4 170hk med strax över 30k mil på mätaren, den går fint och bra tills man kört ett tag och sen börjar tomgången gå ner till runt 500 i långsamma hastigheter, ibland dör den vid rondeller/korsningar/rödljus, ibland startar den direkt ibland får man vänta ett längre tag, väntar man ett tag så går den bra sen igen och felet kommer inte tillbaks när den åter igen blir varm. Den lever alltid när man ger gas men när man släpper gasen och trycker in bromsen och byter från P/N till D så hinner den dö.

Det som är gjort på bilen,
Uppgraderat spjällhus
Bytt tändstift och tändspolar
Bytt termostat för kylarvätskan
Bytt VVT- ventil
Rengjort och testat köra utan LMM
Samt service, bytt: olja, oljefilter, bränslefilter, luftfilter och kupefilter

Någon som har en ide på vad felet kan bero på eller har ett tips på bra seriös verkstad i Göteborg för att felsöka?

Mvh Erik
Spjällhuset renoverade/rengjorde jag då tidigare ägare sa att det var dåligt när jag köpte bilen och satt ett gammalt med vit etikett i bilen.

Tändstift och tändspolar bytte jag all då en av varje har gått sönder under sommaren.

Resten är på chansning efter att jag sökt på forumet och kommit över delar billigt/varit lätta att komma åt och byta.
Kolla om du har en "assisted air control valve", den beckar igen med tiden och då får man tomgångsdippar på gränsen till motorstopp under uppvärmning. Bild längst ner på sida 2.
viewtopic.php?f=19&t=175540

Sen kan det vara läge att kolla alla vakuumslangar som går till insuget, de tenderar att få torrsprickor när de närmar sig 20 år. Slår hårdast på de smalaste
Fönsterlister

Tack. Har helt på lite så i någo[…]

inte sådant? https://www.bildelsbasen.s[…]

USB uttag

någon av dessa ? https://www.bildelaronline[…]

Felsökning av vattenpump

Spåren i remhjulen tar inte skada av hur h[…]