Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mhunter
Min drog jag lätt loss för hand, det är inte alla som sitter fast.
Jag vet att tråden är gammal, men jag har tappat 4 hjuls driften och det blir ett hemma pyssel med byte av vinkelväxeln. Vi sitter och ska beställa en ny och hamnat i ett problem. Det finns tydligen olika att välja mellan, beroende på vilken växellåda man har.

Hur kan man ta reda på vilken modell som sitter i bilen? Jag vet ju så klart att det är en automat låda, men det finns tydligen M66AWD, AW50/51AWD med flera.

Jag har en xc70 5d - 05 om det förtydligar något. Tacksam för all hjälp.
Användarvisningsbild
av wissel
Varför inte reparera den? Jag reparerade min hos Ludvika bil o maskin, då får du hylsan i rostfritt stål som håller bilen ut.
Jag betalade ca 9,5k åkte dit kl. 07,30 och hem ca 12,30.
Användarvisningsbild
av Greffel
Jag har en tråd i forumet där jag renoverar vinkelväxeln.
Det jag vill addera till saker du borde göra samtidigt.
1. Byt olja i vinkelväxeln du sätter dit ( om den inte är renoverar av seriös firma som redan gjort detta)
2. Gissar att du kommer se att det läcker olja från turbon när du plockat bort Vinkelväxeln....byt packning mellan turbo och oljeretur
Hoppas den tråd kan hjälpa mig. Har ett pling plong metall mot metall ljud när bilen inte driver. Eller tycker mig iaf höra att ljudet minskar ordentligt när man rör gasen men såklart svårt när man samtidigt kör. Min vän tror att det är något med vinkel växeln. Och ljudet skulle i teorin vara en hylsa som ligger och slår någonstans. Hissade upp fram och s utmrradw för hand framhjulen, då snurrar kardanen med, i P och N. Men låter illa metalliskt i klumpen drivaxlarna går in i. Dock går bilen hur fi t som helst och växlar hur fint som helst, min vän såg att utan antispinn så gick bakhjulet också lös på gruset när jag gasade på. Xc90 D5 2008 Automat. Hoppas på hjälp i någon riktning!
Screenshot_20240827_163051_Gallery.jpg
Screenshot_20240827_163051_Gallery.jpg (1.25 MiB) Visad 294 gånger
Hittade felet, lossat och kilat in sig precis mellan avgassystemet och kardan, varför ljudet blev tyst när man gasade?? Svärfar tror på att motorn ändrade vinkel lite grann och det räckte.

Det bör den ha och båda boxarna kan s&a[…]

Ja, den är manuell. Ingen packning som byttes[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Hej! Tycker att jag läst hundra olika inl&aum[…]

Det tyder på att dina glidkolvsok spontant […]