Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jontemalmö
Gick och köpte mig en XC90 T6 AWD aut (fyrstegad 4T65E) -03 i helgen för en billig peng. Förra ägaren köpte den dyrt hos en bilhandlare förra året och då gick den tydligen riktigt bra, men för ett par månader sedan hade den slutat driva och nu gav de upp. Han påstår att han bytt vätskan ett par gånger utan att det hjälpt och den såg röd och fin ut på stickan, men när jag tömde ur ordentligt så var den riktigt grå/metallisk i botten (tror inte han öppnat och bytt filter). Det var dessutom överfyllt, kunde suga upp 1,5L och då kom jag rätt på stickan med nivå.

Symptomen är att backen funkar utan problem i alla lägen, (D) funkar att rulla iväg på men den växlar inte upp utan ligger kvar i typ första växeln så går bara att köra sakta i gatan. Däremot om man går över i manuellt +/- läge så går det att köra i 1-2-3, men den slutar driva helt om man lägger i 4. I trean kan jag köra i ca 40-50, men varvtalet är ca 4000 så ohållbart men lyckades köra till tippen 2km och sen hem idag. Testade på grus och motlut på ett byggområde vid tippen, den driver på alla hjulen i (D) och (R), med bra kraft och vilja att klättra när jag satte ett hjul på en grushög.

När man kört en bit i manuell 3:a så kommer meddelandet "Service växellåda snarast" upp i displayen. Har bara en enklare Foxwell felkodsläsare och den ger P0733 "Gear 3 Incorrect Ratio" som jag kan släcka och sen börja om.

Har beställt filter till lådan och tänkte öppna upp och rengöra riktigt, tror ej förra ägaren gjort detta utan bara sugit upp och fyllt på. Kan det vara fett från vänster drivaxel i lådan, eller kan det vara en lamell som havererat (fyran driver ju inte alls)? Den mörkare vätskan jag fick upp luktar dessutom lite bränt. En helt slirande växellåda borde ju inte driva bra i "terräng" eller det lilla motlutet jag hittade, den gick att sladda med i grus mm så länge man håller sig i låga växlar. Det är landsvägsfart som är problemet...

Är det bara totalt växellådsbyte eller skrotning kvar? Inget annat bra man kan göra? :P (Bilen är riktigt fin, motorn går bra, kall ac mm så vill inte ge upp helt men meckar ute på garageuppfart med typ vanliga verktyg).
av jontemalmö
Snabb fråga, har plockat ner tråget och filtret för att byta filter och packning. Läste att man kan spola igenom lådan genom att fylla på 2L ny vätska, lossa på övre returen från kylaren, starta motorn till det runnit ut och göra så ett par ggr tills det kommer ren vätska.

Jag tyckte oljerören till/från automatlåde-kylaren såg lite vanskliga ut, så istället tog jag en slang med ca 20mm diameter, tryckte upp den lite i hålet där filtret ska sitta (där vätskan sugs upp ur tråget), stoppade ner slangen i en dunk med 2,5-3L ATF och startade bilen. Den sög upp vätska snabbt och sprutade ut först skitig vätska ur hålet som går ner i tråget, sen kom det rödare och finare vätska, stängde av och nu står det och droppar.

Funkar det att göra så för att skölja igenom lådan/kylaren, eller missar vätskan något ställe?
av jontemalmö
Ja, han jag köpte bilen av som hade gett upp trodde på "lamellen" havererat och att det var den man ser spår av (han hade bytt ATF ett par ggr, men inte filter av ngn anledning dvs inte öppnat tråget under lådan). Men nu har jag bytt filter, trågpackning och magnet, kört igenom vätska ett par ggr och det kommer bara röd fin ATF, dock har jag inte kopplat bort övre slangen från oljekylaren utan kör ut vätskan genom den undre slangen. Jag är lite rädd att det är skit kvar i kylaren.

Den skjuter dessutom återkommande koder för alla 6 tändspolarna och o2-sensor bank 1 med motorlampa som lyser. Kan det få lådan att gå i sk felsäkert läge och fastna i trean pga detta?
av jontemalmö
Om man ska börja kolla efter en begagnad låda/reservdelsbil: Har alla XC90 och S80 med T6-motor samma automatlåda, eller skiljer det på FWD/AWD och olika modeller?

Lite uppföljning: Bilia i Sisjön lö[…]

Lagret på ingående axeln I växell[…]

Vägmätare saknas

Aha, tack Spock, det förklarar det! Jag trodd[…]

240 startar inte

😀😀😀