- mån 09 okt 2023, 21:08
#1557272
Hej!
Bakgrund: S80, 2.4 170 hkr, modell 2000.
Fel: Tankmätare visar noll, bakre centrallås, samt baklucka fungerar inte samt möjligen backljus, dimljus bak. Allt övrigt fungerar klockrent.
Historik:
Klassiska problemet med sönderbränd kontakt till shunt halvljus på CEM-enheten. Jag tog fram den och drog försiktigt ur det sönderbrända kontakt donet och ersatte det och kabel med nytt. Då jag inte behövde ta isär CEM eller ta ur några reläer och var ytterst noggrann med att inte orsaka kortslutning så drog jag INTE ur batteriet. Bil och halvljus fungerade men fick alla möjliga felkoder efteråt, som ABS, SRS osv men dessa slocknade efter en stund och endast det ovan beskrivna blev kvar. Kopplade ur batteriet i 5 min och sen med tändning i läge 2 och såg jag att bensinmätaren visade rätt i 10 sek sen död igen. Upprepade detta senare flera gånger men därefter ingen effekt. Inga felkoder kan avläsas med iCAR-felkodsläsare. Inga säkringar sönder.
Fråga:
1. Vart kan man börja leta leta?
2. Finns det någon övrig nollställning?
3. Vilket relä kan man misstänka först?
4. Några punkter att börja kontrollera spänning?
Övrig reflektion:
Det måste antingen vara en sladd som fått dålig kontakt trots försiktighet eller en spänningspik som skadat någon komponent?
Tacksam för all hjälp!
Jimmy
Bakgrund: S80, 2.4 170 hkr, modell 2000.
Fel: Tankmätare visar noll, bakre centrallås, samt baklucka fungerar inte samt möjligen backljus, dimljus bak. Allt övrigt fungerar klockrent.
Historik:
Klassiska problemet med sönderbränd kontakt till shunt halvljus på CEM-enheten. Jag tog fram den och drog försiktigt ur det sönderbrända kontakt donet och ersatte det och kabel med nytt. Då jag inte behövde ta isär CEM eller ta ur några reläer och var ytterst noggrann med att inte orsaka kortslutning så drog jag INTE ur batteriet. Bil och halvljus fungerade men fick alla möjliga felkoder efteråt, som ABS, SRS osv men dessa slocknade efter en stund och endast det ovan beskrivna blev kvar. Kopplade ur batteriet i 5 min och sen med tändning i läge 2 och såg jag att bensinmätaren visade rätt i 10 sek sen död igen. Upprepade detta senare flera gånger men därefter ingen effekt. Inga felkoder kan avläsas med iCAR-felkodsläsare. Inga säkringar sönder.
Fråga:
1. Vart kan man börja leta leta?
2. Finns det någon övrig nollställning?
3. Vilket relä kan man misstänka först?
4. Några punkter att börja kontrollera spänning?
Övrig reflektion:
Det måste antingen vara en sladd som fått dålig kontakt trots försiktighet eller en spänningspik som skadat någon komponent?
Tacksam för all hjälp!
Jimmy