Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av anteeng
#1551600
Har en S60 170 hk manuell växellåda 2002. 31000 mil. Innan motorn når normal temperatur så funkar ACn och kyler som den ska. Inga missljud eller nåt annat. Då motorn blivit varm så kommer fukt och en varmt fuktig luft från ACn. Och imma till och från på framrutan. Nån här som har nån aning om detta kan vara ett enkelt fel. Förstår att det kan finnas både flera fel och mer avancerade fel.
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1551604
Mät spelet i kopplingen på kompressorns remskiva med bladmått. Ska väl vara 0.2-0.5mm har jag för mig. Blir det typ 0.7mm så orkar inte kopplingen dra när det blir hett i motorutrymmet..
av dieselkenneth
#1551607
När det händer, upphör luftflödet i vetilationöppningarna och det blir varmt och fuktigt? Eller är det normalt luftflöde? I första fallet kan det vara så att ac kyler för bra så att förångaren (evaporator på engelska) fryser ihop. Den lilla luft som då kommer in är nog kall och fuktig men upplevs som varm. Har upplevt det för många år sen hett och fuktigt ute, efter att ha kört 20 till 30 minuter blir det mycket varmt och fuktigt . Drog på fläkten fullt då kom det faktiskt snökristaller ur ventilationen, men fortfarande varmt i bilen . Stannade öppna huven och konstaterade att rören från ackompressorn till torpedväggen var isbelagda. I mitt fall så var det tempgivaren ii förångaren som skall förhindra att den fryser genom att stänga xav kompressorn när det blir för kallt som fått spel, visade ca 20 grader fel. Arbetade på den tiden på labbet på ett företag som sysslade med tillverkning av kyl och värmeprodukter så jag mätte upp både nya och gamla givaren. Bytta givare och allt har fungerat sen dess. Har även hjälpt en granne med samma problem.
av anteeng
#1551716
Har även märkt att endast en gång har bilen avgett kondens vatten från ACn...har dock en felfri AC kompressor från en V70 2004 med samma artikelnummer så de blir att montera den och sen be någon verkstad här i Umeå fylla på nytt medel.
av dieselkenneth
#1551730
Om förångaren har frysit så blir det en stor pöl med kondensvatten när den tinar typ 3-4 gånger mer än normalt.
av dieselkenneth
#1551741
Innan du kastar ut en massa pengar tag loss tempgivaren till förångarenoch mät den. Det enda du behöver är en torxmejsel och en multmeter och en halvtimme. Lossa panelen vid pedalerna där i mittkonsolen hittar du en vit givaren med en grön kontakt. Givaren sitter med en bajanettfattning vrid givaren ett kvarts varvså bgår den att dra ut. Lossa kontakten och mät resistansen med en mjultimeter. Är givaren ok ska resistansen vara vid -10 grader 15,2 kohm , 0 grader 9 kohm, 10 grader 5,2 kohm, 20 grader 3,4 kohm, 30 grader 2,2 kohm. Får du rimliga värden när du mäter så gå vidare men mät först. Om du mäter givaren lös med en multimeter så har du ju en referens är det 20 grader i yttertemp så ska givaren visa ca3400 ohm är det 25 ute ska den visa ca 2800 ohm. Det går att läsa ut de flesta givarna med en felkodsläsare men det är inte alltid ett givarfel ger felkoder med felkodsavläsare om värderna är rimliga så sätts inga felkoder.
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]