Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hellrider
NCR skrev:
nevyn skrev:Hehe smaka på ordet GOODWILL, vad betyder det? Det betyder att de erbjuder något som det inte har någon som helst skyldighet att göra. Så varför skulle de inte få välja precis hur de vill vilka som ska få det... Diskriminering skulle jag inte vilja kalla det i alla fall. Sen kan man kanske diskutera hur det ska vara om man kan åka till en annan verkstad och få igenom det där istället.
I de flesta fall som jag har läst om verkar det vara "BAD QUALITY" som gör att Volvo känner sig tvingade av ryktes-skäl betala massor av saker för sina kunder efter att garantierna har tagit slut. "Goodwill" tycker jag bara är fånigt att kalla det. Fixa kvaliten på produkten, sammansättningen och tredjeparts lev så skall ni se att "goodwillen" blir allt mer sällsynt. Vill man vara ett premiummärke kan man inte ha kunder som kommer in efter 3000 mil och har fått problem med stötdämpare, stag och bussningar.
Ni fattar ju tyvärr tydligen ingenting,ni får skilja på åtaganden och goodwill,det du pratar om när det är dålig kvalité på något såsom k-stag,dörrlås,styrstag m.m, handlar det inte om goodwill utan om ett specielt åtagande för just den prylen,goodwill däremot används när man tycker att kunden inte borde få betala för felet därför att han är en bra kund hos det aktuella stället som ger goodwillen,och det är inte bara vcc som betalr då utan även återförsäljaren!
av jbl
Ja som jag förstått det med godwill är att det är upp till den lokale volvo verkstaden att avgöra det.

Sen finns det ju kampanjer men det är en annan sak.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Jag frågade en bekant sommtidigare jobbade på en aukt. volvoverkstad om volvo var "snåla" med goodwill?
Svaret: -Jämfört med andra biltillverkares verkstäder, så är volvos verkstäder ovanligt generösa vad gäller goodwill. Detta p.g.a. att det ger nöjda och återkommande kunder...
Användarvisningsbild
av CarMan
Jocke S. skrev:Jag frågade en bekant sommtidigare jobbade på en aukt. volvoverkstad om volvo var "snåla" med goodwill?
Svaret: -Jämfört med andra biltillverkares verkstäder, så är volvos verkstäder ovanligt generösa vad gäller goodwill. Detta p.g.a. att det ger nöjda och återkommande kunder...
ja volvo är extremt generösa, detta gillar inte FORD!
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Då får väl FORD lära sig lite av VOLVO då... :wink:
Användarvisningsbild
av CarMan
Jocke S. skrev:Då får väl FORD lära sig lite av VOLVO då... :wink:
fast det är ju ford som får stå för pengrna, så dom vill ju inte ha massa Goodwill
av jbl
Mm jag förstår hur det är att jobba för amerikansk arbetsgivare. Gör det själv och det enda dom bryr sig om är att öka vinsten med X procent per kvartal resten skiter dom i känns det som.
av kb1
SOLNA BILTEKNIK AB
Jag har gjor en service där och alldrig mer. Oljespill i motorummet fick motortvätta efter servicen. Hjulbultar ej dragna en hade lossnat ett par satt
lösa. Konstigt bemötande då jag ringde och påpekade detta, Han sa att jag fick skylla mig själv och att jag borde efterdra dom direkt efter servicen. Då jag påpekade att jag har bytt däck i 25år och alldrig haft lösa bultar även när jag har efterdragit dom så la han på luren. Hur resten av servicen är har jag ingen aning om har inte tid att kolla, men man behöver inte vara expert för att räkna ut hur deras service är..!!! Billigt var det men vad får man för pengarna. Jag får göra en snabbkoll på bilen innan jag kör vidare
krille
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
DJ skrev: Då ger man goodwill för att kompensera bristen i konstruktion/kvalitet som kunden betalade för redan när han KÖPTE BILEN!

Samma sak bör givetvis gälla även brister i t.ex. volvos vevhusventilation, gasspjäll, programvaruversioner som är buggiga, felaktiga tryckgivare i bi-fuel bilar m.m.
Helt riktigt !
Användarvisningsbild
av wide
Pebben skrev:
Danneman skrev:
Pebben skrev:Utan att veta vad 4000 servicen innebär vilket innbär att jag antar att det stämmer som du skriver så tycker jag definitivt du skall gå någon annanstans. Bytte precis olja + filter på min V70 och det kostade 1500kr på Brandt i Vänersborg. Det var ingen service utan ett extra oljebyte bara. Eftersom jag inte stod för kostnaden gjorde jag det inte själv, men så länge du går till en seriös bilverkstad och får en stämpel tror inte jag det spelar så stor roll. Dvs. så länge den framtida köparen absolut tycker att den skall vara orginalservad, men jag tror de flesta idag vet om de hutlösa priserna och inte har något emot det.
Idet fallet spricker allt vad "Good will " heter..

Jag tror definitivt inte att "good willen" kompenserar de förlorade pengarna på servicekostnaden. Jag menar hur många får goodwill på en 3 år gammal bil? Okej om det är garanti kvar på bilen men äldre bilar tvivlar jag starkt på att Volvohandlarna kollar upp huruvida den är servad hos dem eller inte när de bedömmer goodwillen.
Har man en så ny bil som en 04a, och snackar om att spara på nån tusenlapp på en service är man bra dumsnål! :lol: .
Det är väll vitsen att ha en nyare bil, att man vill slippa strul?.

Har en 5år gammal kärra som är köpt och servad på Upplandsmotor. Fick ut Goodwill förra v pga av att jag varit trogen kund, det ni! :D . Sen att jag troligen i runda slängar lagt ut ca 3000kr extra på service tar man rätt fort igen.
Men som sagt när bilen passerat 10-12k mil och några år till då blir det hemservice( om man nu skulle ha bilen kvar), för då har bilen tappat så mkt i värde.
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?