Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ariel
Hej!

Har tidigare postat om min V70 som vibrerar vid gaspådrag och misstänkte en kass drivknut. Hissade upp bilen idag och såg att damasken till inre drivknuten på förarsidan hade gått av på mitten.

Jag klippte av damasken för att kunna se bättre och började sen jobba på att få ut drivaxeln, men det tar tvärstopp när tripodleden ska ur koppen/medbringaren som sitter i växellådan. Vågade inte dra alltför hårt då jag hört att det blir krånligt om medbringaren åker ur växellådan.

Vad jag kunnat se på youtube ska tripodleden glida ur mjukt och fint, men här går det verkligen inte. Det är inte heller så att det kärvar eller tar emot, det är tvärstopp som att köra in i en vägg.

När jag känner med fingret längs med spåret som hjulen på tripodleden löper i så känner jag att det smalnar av mot änden och gör själva öppningen mindre, kan det vara så att medbringaren är kass eller har jag gjort något fel? Jag har försökt att dra ur leden så rakt som möjligt genom att plocka bort bromsoket och skivan, men utan lycka.

Har ringat in en bild där det verkar sitta någon klack som hindrar leden från att glida ur. Någon som varit med om liknande eller vet vad som gäller?

Vill gärna få det löst då jag just nu inte har någon damask över inre knuten alls. Tack på förhand.
Bilagor
IMG_3544.jpg
IMG_3544.jpg (195.91 KiB) Visad 459 gånger
IMG_3547.jpg
IMG_3547.jpg (413.04 KiB) Visad 459 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
Ser ut som om man har stukat godset i kanten för att rullarna inte ska kunna glida ur.
Det går inte att dra ur axeln ur mittstycket då? Ser ju ut att vara en spline där men det kanske sitter en låsring oåtkomlig på insidan.
Men för sjutton, knacka loss ytterknuten och trä på damasken den vägen i stället så behöver du inte dela innerknuten.
Har du tur så är det genomgående hål för centrumbulten och då kan man helt enkelt skruva i en längre skruv och pressa loss ytterknuten från axeln.
av Ariel
@Erik Å, Smart idé med att trä på damasken från yttre sidan, men planen var att byta tripodleden då jag har problem med vibrationer vid gaspådrag. Jag misstänkte att det kunde bero på en drivknut och i sin tur smuts som kommit in genom den trasiga damasken. Högst troligt sitter det en låsring oåtkomligt då det inte går att dra ur axeln utan leden. Är inte jättesugen på att byta medbringaren och hålla på med olja till växellådan så det får kanske bli så att jag rengör så gott det går där den sitter och smäller på nytt fett och ny damask från yttre leden. Leden i sig verkar vara ok från vad jag kan se, så det kanske räcker med en rengöring och ny damask. Tack för svar!
Användarvisningsbild
av Erik Å
Glappar innerknuten om du vrider axeln fram och tillbaka och har rullarna i "mittläget" i djupled?
Det brukar ju vara ytterknutarna som tar slut först, men klart är damasken på innerknuten trasig så är allt möjligt :-)

Kan man verkligen byta innerknut eller tripod?
Nu har jag i och för sig manuell låda dvs 6-kulors innerknut men där är innerknuten del av drivaxeln och går inte att byta.. Finns inga delar att köpa förutom damask.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Förresten, prova att "vispa runt" med axeländen på ytterknuten. När ytterknuten blir sliten börjar kulorna att kila fast i vissa lägen och det märker man på att knuten vill fastna i vissa vinklar.
Då blir det vibrationer vid gaspådrag, speciellt när knuten är varmkörd och fettet tunnas ut.. been there :-D
Ytterknutar brukar man kunna köpa billigt på trodo :P
av S6024t
Du får ta loss hela koppen och axeln ur vx,lådan,och sen slipa bort "stansingarna" i koppen,då får du ut knuten,sen ser du låsringen för knuten på axeln,sen gör du nya stansar vid monteringen, det är enda sättet,finns inga genvägar
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]