Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Drimkol
Hej,

Behöver eran hjälp med diagnosticering på följande;

Har en Volvo XC70 05 2,5T bensin.
Det kommer missljud underbilen.
När jag kör bilen det det hörs målande ljud underbilen, typ liknande när hjullager är dålig (det började vid 40kmh men nu hörs redan vid 30kmh ).
Missljudet blir inte värre ju fortare man åker ( har körd som mest 80kmh ).
Körde bilen samt svängde vänster och höger men missljudet blir konstant oavsett vilken sida jag svänger .Kollade samtliga hjullager och alla är ok
Lyfte upp bilen, växellådan i neutral och snurrade på högerhjulen och det hörs att det tickar i fördelningslådan.
Lyssnade samtidigt på stödlager på höger drivaxeln med kan inte med säkerhet säga att det tickar där med.
la i etanväxel och lyssnade underbilen och missljudet hörs mest/tydligast på sidan där drivaxeln går in i fördelningslådan
Det verkar så att det hörs mest från fördelningslådan ( lyssnade på nedre/botten delen på fördelningslådan.).
Missljudet hörs inte från växellådan.
Vet inte om stödlager på högerdrivaxeln vara dålig och missljudet från den kan höras i eller på fördelningslådan ( lyssnade på nedre/botten delen på fördelningslådan.
Vet inte om fördelningslådan är kass eller kanske stödlager på högerdrivaxeln.
Är det så att höger drivaxeln går rakt igenom fördelningslådan och direkt in i växellådan och har ingen direktkontakt med fördelningslådan, kan ni som vet förklara hur det är?
Blir inte klok på detta och behöver eran hjälp med kommentar samt vägledning.

Tack på förhand
//
Ja höger drivaxeln går rakt igenom vinkelväxeln(som du kallar fördelningslådan) och sedan direkt in i växellådan och har således ingen direktkontakt med vinkelväxeln. Kraften till vinkelväxeln tas direkt från differentialhuset och överförs till vinkelväxeln via en rörhylsa med splines i båda ändar. Rörhylsan omsluter höger drivaxel utan ha någon kontakt.
Både vänster och höger drivaxel går in i differentialen(placerad inne i växellådan) och är instuckna i resp. planetdrev(eller vad det kallas).
Kända fel:
- Splines på rörhylsa trasiga(ingen drivning bak)
- Låg oljenivå vinkelväxel med åtföljande haveri
- Diverse fel Haldex inklusive rostsskadat kretskort
- Drivaxlar drabbas av sedvanliga problem med knutkors
- Fel på bakaxel verkar inte så vanligt

Förslag till felsökning:
Såvitt jag vet finns ingen diffbroms fram och då borde man kunna göra följande:
Hissa upp båda framhjulen, lägg i en växel(motor avstängd), snurra ett hjul(det andra hjulet snurrar i motsatt riktning) och lyssna efter missljud. På så sätt snurrar bara drivaxlar och planethjul, medans vinkelväxeln står still.
OBS! Dra åt handbromsen för säkerhets skull!!
Lycka till!
Tack Hasse53,

Tack för utförligt svar.
Får göra det du säger att hissa upp båda framhjulen lägga in i en växel, snurra ett hjul och lyssna efter missljud.
Om vinkelväxeln är dålig ( typ nån lager som håller att ge upp ) och jag fortsätter att köra bilen vad är det värst som kan blir som följdfel om till exempel vinkelväxeln havererar totalt.
Kan haveriet skada växellådan till exempel.

//
Detta underbara problem är något jag brottades med också. Det jobbiga är att hitta vart oljudet kommer från.
Studera min tråd kring ämnet här, massor med sköna mekbilder :) : viewtopic.php?f=19&t=159857&hilit=vinkelv%C3%A4xel

För att snabbt hitta vart ditt oljud kommer ifrån så lyft upp bilen i alla hörn, rekommenderar inte pallbockar som jag använde utan gör det säkert på en riktig billyft.
Låna eller köp ett stetoskop. Du kommer höra direkt vart ljust ditt ljud kommer ifrån. Utan stetoskop är det en gissningslek :)
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... KsQAvD_BwE
Med växeln i snurrade jag kardanen med hand och den snurrar fritt.
Det indikerar väl att hylsan är trasig mellan växellådan och vinkelväxeln.
Borde inte vara så att vinkelväxeln inte i ingrep ( när man åker ) om kardanen snurrar fritt när man vrider den med hand vid stilla stående?

Har inte hunnit testa det Greffel föreslog, ska göra det asap.

//
Det roligaste sättet att testa AWD är ju att på ex. blöt grösmatta bara se om AWD kopplar in när du drar iväg.
Men fungerar lika bra i en grusbacke :)

Vill du göra det i garaget så upp med båda framhjulen och
be en kompis snurra på höger framhjul och då skall du inte kunna hålla emot om du försöker stoppa kardanen.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]