Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en Volvo v70 -98
Undrar nu varför bromslampan (mitten högst upp) funkar på tändningen och när bilen är av stängd men så fort jag startar bilen och bromsar så lyser inte bromslampan högst upp i mitten men de på sidorna funkar. Vad kan felet vara?
Har testat att byta ut hela lampan.
Kollat kablarna osv antar att de är något kabel/jordfelsbrytare någonstans. Någon som haft liknande fel?

Ska även snart besikta bilen hur blir det då om problemet inte är åtgärdat innan dess?
Sannolikt avbrott i kabelstammen uppe i taket vid bakluckans gångjärn. Har varit där.. Prova att dra lite i ledningarna, om någon töjs ut lätt eller är oförklarligt lätt att vika i en viss punkt så är kardelerna avnötta inuti isoleringen. Kan eventuellt vara fel i glödtrådsvakten också

Kablaget fördelas till de tre bromsljusen i glödtrådsvakten som sitter under golvet i bagaget.. (gömd under balken på vänster sida, öppna stora luckan i mitten längst bak så anar du den). Fram till den finns en enda gemensam ledning för bromsljus.. På min mk1 -00 lyser bromsljuset även om tändningen är av, så fort man petar på pedalen
För du skriver att det är en -98 (har isåfall hamnat i fel forumdel)
Bromsljus.jpg
Bromsljus.jpg (253.47 KiB) Visad 192 gånger
Missade färgförklaringen:
SB svart
P rosa
GR grå
BL blå
W vit
GN grön
R röd
OR orange
BN brun