Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LionKing75
Hej på er.

En fråga gällande däck.
Har 19” fälgar som är 9” breda.

Vilken däckdimension passar (med eller utan spacers) på V70n (MY00) utan att det tar i hjulhusen, om det ens går?

Original är ju 205/55/16 och jag sneglar lite mot 245/30/19 som passar bäst (diameter och rullomktrets) alt 255/30/19 (hjulet blir lite större men är betydligt billigare). Rekommenderad bredd på däck 235-255. Jag tror inte att bilen är sänkt eller någe. Vill ju helst inte att däcken tar i hjulhusen vid fullt rattutslag. 🤔

Hur har ni gjort?
Tacksam för alla tankar, tips och idéer.
Jag bara undrar har du haft möjlighet för att provköra en bil med 30-profil däck. Om inte , rekommenderar jag att du gör detta, innan du investerar på stenhårda däck. För mig räckte en provkörning ,och när man tänker svenska fallerade vägstandarden ,skulle jag aldrig ha super låga däck.
Min S60 T5 2002 har sänkningssats med gasdämpare och på detta satte jag 19 fälgar med 35 profil som är 235 breda - ligger som ett smäck på vägen men blir enormt tröttsamt i längden med vägljud och däckbuller utifrån in till kupen...har 3,1 i lufttryck och som sagt...på nyasfalterad landsväg är det underbart men alla vägar är ju inte med ny asfalt påoch det låter från den grova beläggningen som ligger på de flesta vägarna. Men svänga går ganska bra - fullt rattutslag kan man glömma - man lär sej efter ett tag. Vidare blir det en del vibrationer i framvagn som inte finns där med original 16 fälgar (205 bredd 55 profil) men ska pröva och byta bromsskivorna fram då de har suttit på minst 10000 mil... 55 profil absorberar vibrationer bättre än 35 profil verkar det som.
glock40sw skrev: lör 10 jun 2023, 15:56 Jag bara undrar har du haft möjlighet för att provköra en bil med 30-profil däck. Om inte , rekommenderar jag att du gör detta, innan du investerar på stenhårda däck. För mig räckte en provkörning ,och när man tänker svenska fallerade vägstandarden ,skulle jag aldrig ha super låga däck.
Exakt ett sådant svar jag önskade, eftersom helst inte vill chansa med att lägga ut 5-6000 på däck för att sedan inse att det inte kommer bli bra.

Däckmåtten jag nämnde ovan, är ju optimalt uträknade (diameter och rullomkrets) jämfört med original. Med det sagt behöver det inte vara optimal komfort. Det är ju en annan sak. Men jag håller med dig. 30-profil känns lite i tunnaste laget. Kör på 35 idag, och det känns också.

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]