Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I en V70 -02 2.5T finns bara en motortemperaturgivare, placerad vid termostaten. Det är dess värde som visas i mätaren för kylvätsketemperatur (dock sannolikt inte linjärt mot temperaturen). Vid avstängd AC är det också bara den givarens värde samt bilens hastighet som avgör hur ECM styr kylfläkten. Styrningen sker med hjälp av PWM till effektsteget (som i VIDA kallas "styrenhet").

Effektsteget, som sitter monterad på fläktramen, är inte en separat del utan säljs bara tillsammans med fläkten. Priset på fläkten om man köper den på skroten ser ut att ligga runt tusenlappen (plus/minus några hundralappar).
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
andersuw skrev:I en V70 -02 2.5T finns bara en motortemperaturgivare, placerad vid termostaten. Det är dess värde som visas i mätaren för kylvätsketemperatur (dock sannolikt inte linjärt mot temperaturen). Vid avstängd AC är det också bara den givarens värde samt bilens hastighet som avgör hur ECM styr kylfläkten. Styrningen sker med hjälp av PWM till effektsteget (som i VIDA kallas "styrenhet").

Effektsteget, som sitter monterad på fläktramen, är inte en separat del utan säljs bara tillsammans med fläkten. Priset på fläkten om man köper den på skroten ser ut att ligga runt tusenlappen (plus/minus några hundralappar i båda riktningarna).
Tack för beskrivningen!
Alla bilmärken är ju olika uppbyggda, oftast även inom samma märke. Intressant att veta mer om hur det faktiskt är och hur det är tänkt att fungera.
Intressant att den även tar hänsyn till hastigheten.
Tilläggas kan att det finns två felkoder för kylfläkten: ECM-6100 och ECM-6110. Felsymptomen för dessa stämmer dock inte helt med dem som TS har. Vid ECM-6100 förblir enligt VIDA fläkten avstängd även när den borde gå. Samma sak gäller ECM-6110 men i det fallet nämns också som alternativ möjlighet att fläkten går kontinuerligt, även med motorn avstängd. Dock är det förstås möjligt att VIDAs symptombeskrivning inte är helt fullständig.

Om någon av dessa två felkoder finns torde de kunna läsas av även med en generisk felkodsläsare. ECM-6100 motsvaras i det fallet av P0483, P0484 eller P0485 och ECM-6110 motsvaras av P0480.

Teoretiskt skulle man också kunna tänka sig att det fel TS har beror på ett fel i ECM. Men det bedömer jag som rätt osannolikt. Det är väldigt sällan det rapporteras att ECM själv visade sig vara boven i dramat vid problem med motorstyrningen. Däremot är det inte så ovanligt att effektsteget till fläkten går sönder.
Hej på er allihopa!
Väcker en gammal tråd med mitt första inlägg på detta forum.

Hade samma problem på min s60, visade sig att det var slut på köldmedia eller hade väldigt lite. Gjorde en påfyllning sen försvann problemet med fullt gående motorfläkt. Detta kan ju naturligtvis bero på att man har köldmedia som läcker. Men på min där och då hittades inget läckage, men det är ju en *väldigt * flyktig gas som jag förstått så den kommer krypa ut med tiden.
Sen just symptomet på varför motorfläkten går för fullt vet jag inte helt säkert.

Hoppas detta inlägget bidrog med något!
Fick samma fel i min när jag fick för mig var in på en såkallad AC service. Som Volvo sen fick fixa till visa sig vara 20 % för mycket gas i systemet och dubbla mängden olja. Blev nog något galet på AC servicen. Men fick känslan av att personen som gjode den var ny på jobbet. Med andra ord verkar även för mycket gas i systemet trigga fläkten gå som en jumbojet.

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]