Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xc90geir
Har en XC90 2.5t 2005. Köpte bilen i juni 22 och motorlampan var tänd. Värkar gå skapligt normalt. Då det var dags för besiktning tog jag grepp. Verkstaden läste felkoder P0016 och P0110. Dom bytte vvt solenoid till kamaxel.
Hämtade bilen, startade , och motor lampan tändes. Då ville dom byta kamdreven och kamrem. Nesta verkstad hade en annan uppfattning , det blev kamremsbyte m. Vattenpump och kamaxelsensor. Lampan tändes etter 2-3 start. Skall snart ha ombesiktning och behöver råd som inte nödvändigtvis hänvisar till skrotning. :-) :-o
P0110 har med insugslufttemperatur att göra. Tippar på sensorn gått paj. Den ska enligt mitt minne sitta i laddluftslangen till höger om du står framför bilen. Bilden jag hittade bekräftade mitt minne om det, här är den: https://i.imgur.com/XkHKiup.png

P0016 har med motorns "timing" att göra och kan således vara en uppsjö av olika saker som orsakar koden. Vevaxel som står fel, någon av kamaxlarnas VVT-drev som står fel eller är felinstallerade, eller så har vevaxelgivaren gått paj.

Det bästa är att plocka av kamrem och nolla motorn helt. Därefter se efter om VVT-dreven verkligen är installerade korrekt då dessa ganska måste installeras på ett visst sätt som gemene mek inte alltid förstår. Installeras de fel får du koden, likväl om någon satt kamremmen en kugg fel på något av dreven trots att de är rätt installerade.

Summan av kardemumman: Lämna till en Volvo-verkstad eller någon som förstår sig på vvt-drev och dess funktion. :-)
Tack för snabbt svar och tips. Det är bara att motorlampan har beted sig så här länge för kamremsbyte. Har även en luftkvalitetsensor som är trasig, men den borde väl inte ha något med detta?
Luftkvalitésensorn återfinns på bilens högra sida precis vid kupéluftintaget (syns inte med blotta ögat då den sitter gömd under skyddsplasten under torkararmen) och borde inte ha med dina felkoder att göra då det är en komponent som arbetar för klimatanläggningens modul (CCM).

Ang. motorfelkoden: Jag tror att motorn är felnollad och har varit så länge. Man kan köra runt med lite prestandaförlust då vvt-funktionerna inte fungerar som de ska. Sen om det beror på att vvt-drev är felinstallerade eller om man placerat kamremmen fel är omöjligt att säga.
Återigen:
Bästa är att kolla att motorn står helt rätt nollad, räcker med en kugg fel för felkod.
Sedan kolla om vvt-drev är felinstallerade.
Därefter kika på sensorerna och om de fungerar de som de ska.

Jag hade för länge sedan en v70n 2.4 där en kabel till vvt-solenoiden gick av och då gav bilen mig en liknande felkod trots att det bara var kabeln som var av, så detta problem du har kan bero på lite vad som helst kring timingen. Elektroniskt eller mekaniskt det vill säga, bilen uppfattar att något står fel till.
Nya problem, under körning här om dagen. Farthållare , hastighetsmätare, varvräknare, temp.givare , växel indikator och färddator stängde av. Sen växlade inte bilen som den ska. Stannade, och sen ville den inte starta. Och motorlampan lyser gult.
Helmia kom med en dom. Styrenheten till 4-hjulsdrift på bakaxel kass. :-o ny enhet med arbete 18000.- Dom säger det går att koppla bort 4- hjulsdrift, men vad vet jag.

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]