Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag ska till att byta skivor både bak och fram på min gamla V60 -11 D3 R-design (har elektronisk parkeringsbroms).
Jag, precis som många andra före mig, blir dock inte klok på vilka skivor jag ska ha (mått).
Det finns ju en del olika storlekar att välja bland.

När jag kollar på t.ex. Mekonomens hemsida finns både 300mm och 316mm framskivor, och även till i bak finns flera olika.
På andra sidor blir det ännu värre...

Kan det vara så att Volvos 30769059 (bak) och 31341382 (fram) passar min V60?

Tack på förhand!

Mvh
Daniel
Kardan79 skrev: ons 12 apr 2023, 13:30 Hej!

Jag ska till att byta skivor både bak och fram på min gamla V60 -11 D3 R-design (har elektronisk parkeringsbroms).
Jag, precis som många andra före mig, blir dock inte klok på vilka skivor jag ska ha (mått).

När jag kollar på t.ex. Mekonomens hemsida finns både 300mm och 316mm framskivor, och även till i bak finns flera olika.

Tack på förhand!

Mvh
Daniel
Ja det stämmer, dom du precis nämnda i slutet är det du skall ha. kom ihåg att även där dubbelkolla så att du köper rätt bromsbelägg. Kan rekommendera "Mister-auto appen", då blir det gratisfrakt samt 20% på delarna köp delar såsom brembo/bosch/zimmerman/ATE/TRW. Eventuellt funkar http://www.trodo.se/
Angående 316/336mm är ifall din bil skulle varit t.ex. T6(där bromsoken är större)/eller att man gjort ändring från original; vilket resulterar till att du inte skulle få dit 16" fälgar.
UnleashFusion skrev:
Kardan79 skrev: ons 12 apr 2023, 13:30 Hej!

Tack på förhand!

Mvh
Daniel
Ja det stämmer, dom du precis nämnda i slutet är det du skall ha. kom ihåg att även där dubbelkolla så att du köper rätt bromsbelägg. Kan rekommendera "Mister-auto appen", då blir det gratisfrakt samt 20% på delarna köp delar såsom brembo/bosch/zimmerman/ATE/TRW. Eventuellt funkar www.trodo.se
Angående 316/336mm är ifall din bil skulle varit t.ex. T6(där bromsoken är större)/eller att man gjort ändring från original; vilket resulterar till att du inte skulle få dit 16" fälgar.
Tusen tack! :)
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]