Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
På en Volvo S80 (med batteriet i skuffen)
Önskar jag byta släpvagnskontakt, från en 7-polig
7-pol släpvagnskontakt.png[/attachment. till 13-polig kontakt [attachment=0]13-pol Jaeger.png
I grunden inget problem, men om funktioner som backlampor (samt ev. dimbakljus) ska adderas till släpvagnen.

Bör man köpa ny kabelhärva för 13-pol? (och även få ev. laddning - arbetsljus mm.)
Eller är det svårt att bara komplettera med några kablar? (kanske svårt att hitta rätt kabel? / skapar problem med dålig anslutning mm.)

Den 13-poliag kontakten har även fler jordanslutningar än 7-poliga.
Bilagor
13-pol Jaeger.png
13-pol Jaeger.png (129.85 KiB) Visad 545 gånger
7-pol släpvagnskontakt.png
7-pol släpvagnskontakt.png (123.29 KiB) Visad 545 gånger
Enklast är byte om du har Volvo original 7-polik system med TRM ,och inga tattarkopplingar med strömtjuvar. Om jag minns rätt har original 13 polig kontakt med kabel två kontakter på bilsidan den ene passar på TRM och den andra på REM .Därefter behövs bara några säkringar på rätt plats för de extra funktioner. Naturligvist kan man göra tattarkopplingar med lösa kablar också ,men personligen skulle inte jag i alla fall göra detta fast jag har kunskaper att hitta på kabelhärvor ,resultatet blir alltid amatörmässigt.
Håller med glock40sw till 100%. Tänk inte ens tanken att bygga egen kabelsats. Jag har två bilar med 13 polig Volvo sats.
Den ena bytte jag 2010 och den andra 2014.
Har inte haft ett enda bekymmer under alla dessa år och då går bilarna väldigt ofta med husvagn/släp.
Har aldrig haft ett elfel kopplat till kontakten.
Lätt att montera. Kablarna ingjuta i kontakten. Lättförståelig monteringsanvisning. Dock inte gratis men värd varje krona.
Om du någon gång legat i snöslask och letat elfel på en släpvagn kommer du hata tattarkopplingar på riktigt.
Enda nackdelen som jag ser det med kabelsatsen är tunna kablar för laddning 2,5 mm2. Men behöver man ladda stora förbrukare finns det andra vägar att gå.
Lycka till!
Sam
Tack!
Men finns TRM / REM på en S80 från 2000?

Några exempel på kabelsatser .:
Denna kabelsats https://www.trodo.se/kabelsats-slapvagn ... find=27690 (1440kr)
verkar även ha en del lösa kabelskor som ska hanteras, även i en sats.
Men på den står det även "ej LED kompatibel" (släpvagnen har endast LED-belysning)

eller https://www.skruvat.se/Elkabelsats-13-p ... 5IQAvD_BwE (1510kr)
Står inget speciellt på den - men det ingår några "elektronikboxar"

Samma här - Men här står det för fordon med CANBUS system https://www.dragkrokslagret.se/13p-ats-t-147999 (1200kr)
(ingen aning om denna bil från 2000 har CANBUS).
Dock har denna sats ännu mer lösa kablar.
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]