Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena allihop! Behöver kvicka råd!
Är på bilresa från Stockholm till Danmark och råkade komma åt gasen och revvade upp till Max i två sekunder när jag stod i P läge vid en brostation.
Inget mer än pinsamt tänkte jag och körde vidare, 3 minuter senare får jag meddelande om låg motoroljenivå! Märkligt då inget läcker och den är servad för 300 mil sen (2 månader sen).

Mina frågor till någon kunnig är följande:
1. Meddelandet är kvar trots bra oljenivå på stickan. Vad kan det bero på?
2. Funkar c3 5w-30 olja i motorn om jag behöver fylla på? (B8444S) Även om den är fylld med 0w-30 vid service?
Lita på stickan före den digitala nivågivaren. Att ligga på varvstoppet lite skadar noll och inget.
Hur långt hade du kommit på resan då? Är ju normalt att de drar lite olja om man kör friskt på motorvägen.
Ja all olja är bättre än för lite olja, bara fylla på om det behövs. Service för 300mil sedan betyder inte ett skit om du inte kollade oljenivån själv efter servicen.
Var var du när den varnade för låg oljenivå....?
Viskositet kan blandas hej villt, se till att klassningen på oljan är rätt med instruktionsboken om något.
Annars är risken att motorn skadas förssvinnnande liten med "fel" olja jämfört med för lite olja.
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]