Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gström
Bytte vänster länkarm och spindelled på min V70 2,4 manuell -06 och allt gick bra tills jag skulle provköra. Nu är det så att bilen inte går att backa ur garaget, det går otroligt tungt att backa. Bilen driver knappt och jag var väldigt försiktig med att inte drivaxeln skulle hoppa ur. Så jag tror inte att det är den som gått ur eftersom bilen ändå rör sig lite!
Jag demonterade hela spindeln då det kändes enklast.

Någon som har något tips? Då jag har kört fast totalt
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag skulle ha börjat med att lyfta hjulet i fråga och provat snurra det för hand med friläge i.. Kanske har hänt något med bromsoket så att skivan kläms fast.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det är inte rocket science att montera ihop innerknuten (förutsatt att man har en bra instruktionsvideo :-) ) men man behöver minst nya clips till damasken. Kanske även ny damask om den gamla har blivit "skruvad" :-D
av Gström
Tar jag av vänster hjul och friläge så snurrar både inre och yttre drivknut! Dock känns det lite trögt. Då är väl drivaxeln okej? Ska kontrollera bromsen då jag hade problem att få på bromsoket igen med glidskruvarna!
Användarvisningsbild
av Erik Å
Tryck tillbaka beläggen en halvmillimeter på båda sidorna av skivan och kolla om det börjar gå lätt att snurra.
Gick det att snurra även med hjulet monterat? Sitter oket fel så kan det ta i fälgen..
Och när du drar åt hjulbultarna så trycks bromskivan in i rätt läge mot navet; om oket fastnat på glidpinnarna så skulle bromsen kunna nypa fast först då..
Edit: vid närmare eftertanke borde det ju bli tvärtom :-)

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]