Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CalleW
Funderar på om någon vet ifall om spjällhuset är bytt är då problemet åtgärdat eller kommer det tillbaka pga att modellen på spjällhuset inte är så bra. Gäller då en s60 -01.
Har letat runt bland inlägg men hittar inte riktigt rätt, ni får ursäkta om jag inte har hittat tidigare svar.
Mvh Calle
Användarvisningsbild
av Erik Å
De ursprungliga Marelli-spjällhusen kunde dö redan innan 5000 mil. Sen kom någon marginellt förbättrad variant märkt med gul etikett. Såvitt jag vet var det samma dåliga grundkonstruktion men de påstods (av Volvo) att hålla bättre. Lösningen är att få tag i ett spjällhus som är ombyggt till beröringsfria givare. De är i princip outslitliga.
Köpte mitt hos A2Tech. De modifierar om man skickar dit sitt gamla spjällhus.
Är osäker om man kan identifiera ombyggda spjällhus på skroten. Möjligen på att de är sprayade med silverfärg.. :-) Jag tror inte A2Tech satte dit någon unik etikett, kan dock ha fel.
Numera kan man tydligen köpa ombyggnadssats på nätet och fixa det själv om man är lite händig med elektronik
Användarvisningsbild
av Vojje
Erik Å skrev: Numera kan man tydligen köpa ombyggnadssats på nätet och fixa det själv om man är lite händig med elektronik
Bara basic lödning som krävs, avdelning elektronik, plus lite mekaniskt arbete...

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]