Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej,

Vi har en Volvo V70 II -03 2.5T där torkarmotor bak kärvade och byttes ut. Problemet är att man bytte till den äldre motor som parkerar till vänster istället för höger vilket har visat sig bli ett riktigt gissel varje gång man ska byta torkarblad.

Nu senast valde vi att testa torkarblad från Biltema, utan att tänka längre så knappade vi in reg nr och köpte torkarbladet som rekommenderades. Självklart passade inte detta då den är gjort för höger parkerad arm. Biltema kunde finna en variant till som skulle passa vilket den nästan gjorde men tyvärr inte helt vilket ledde till att hållaren i armen bröts av. Så nu behöver jag både ny arm och torkarblad.

Jag kan nu ser i vår mail historik att verkstaden som bytte säger att det är följande prylar vi ska ha i detta fallet :

9139570 (Torkarblad)
9483166 (Torkararm)
9483518 (Täckkåpa)

Motorn som sitter på bilen är Volvo Original men armen köpte jag från skruvat för en billig peng och jag kommer ihåg när jag fick den att den kändes ganska billig så kanske inte så märkligt att den till slut gav med sig, den köptes 2014.

Så vad borde jag nu köpt för att få rediga grejer och göra det enklare att finna rätt torkarblad?
snowman skrev: tor 09 mar 2023, 09:24 Hej,

Vi har en Volvo V70 II -03 2.5T där torkarmotor bak kärvade och byttes ut. Problemet är att man bytte till den äldre motor som parkerar till vänster istället för höger vilket har visat sig bli ett riktigt gissel varje gång man ska byta torkarblad.

Nu senast valde vi att testa torkarblad från Biltema, utan att tänka längre så knappade vi in reg nr och köpte torkarbladet som rekommenderades. Självklart passade inte detta då den är gjort för höger parkerad arm. Biltema kunde finna en variant till som skulle passa vilket den nästan gjorde men tyvärr inte helt vilket ledde till att hållaren i armen bröts av. Så nu behöver jag både ny arm och torkarblad.

Jag kan nu ser i vår mail historik att verkstaden som bytte säger att det är följande prylar vi ska ha i detta fallet :

9139570 (Torkarblad)
9483166 (Torkararm)
9483518 (Täckkåpa)

Motorn som sitter på bilen är Volvo Original men armen köpte jag från skruvat för en billig peng och jag kommer ihåg när jag fick den att den kändes ganska billig så kanske inte så märkligt att den till slut gav med sig, den köptes 2014.

Så vad borde jag nu köpt för att få rediga grejer och göra det enklare att finna rätt torkarblad?
Finns att köpa den nyare torkararm om det skulle bli lättare att hitta rätt torkarblad: https://folkraceshop.se/torkararm-volvo ... 4-2007-bak
av snowman
Det absolut bästa hade varit om man kan montera en arm så att det blad som är knutet till reg nr passar men det blir kanske svårt här. Den du länkar ser ut att vila på höger sida, vad jag förstår så ska den vila på vänstersidan enligt den motor som nu sitter på bilen.
snowman skrev: tor 09 mar 2023, 09:51 Det absolut bästa hade varit om man kan montera en arm så att det blad som är knutet till reg nr passar men det blir kanske svårt här. Den du länkar ser ut att vila på höger sida, vad jag förstår så ska den vila på vänstersidan enligt den motor som nu sitter på bilen.
Din verkstad monterade den "tidigare" årsmodell > https://folkraceshop.se/torkararm-volvo ... re=default som då vilar sig på vänster.
Den jag länkade till vilar på högersida som du hade från början. Som då var den nyare varianten som uppkom i mitten av 2003.

saxat från texten
"Det finns 2 bakre torkarversioner för Volvo V70II (P26) och V70XC (XC70).
- Fram till mitten av 2003, i viloläge pekar torkararmen åt vänster
- Från och med mitten av 2003, i viloläge pekar torkararmen åt höger"
av snowman
Det är egentligen såhär, motorn kärvade vilket tydligen inte är helt ovanligt. Först tänkte jag köpa en från skroten men man sa att risken att den blev kassa var stor. Det hade något med att spolarvätska tog sin in i motorn. Så istället väljer jag att köpa en helt ny motor, tyvärr blir beställningen tokig och jag får föregående modell, verkstaden jag beställde från sa dock att det troligen var ett bra val för att det ser ut att vara mindre problem med dem.

Jag monterar motorn och noterat att armen inte passar, en ny arm beställs och därmed börjar allt strul med att hitta rätt torkarblad. Några år går förbi och vi lyckas på någon vänster hitta rätt blad när det blir dags. Nu några år senare är det dag för byta igen men nu blev det klart svårare att hitta rätt blad. Vi är inne på andra bladet som inte passar, dessutom har plastdetalj i armen gått sönder så nu behövs det även en ny arm.

Så vilken arm bör jag köpa som passar motorn och som ger oss så lite huvudbry som möjligt i framtiden när bladet behövs bytas igen? Är det kanske så att det bara finns ett val och det är den som UnleashFusion pekar ut?
Då det är svårt och säga vilka/vilken torkarblad bak som fungerar till din bil så testade jag att gå in på wipers.se --> slog in Volvo, V70 , 2000-2004(krokfäste), där finns det sedan en popup som ger en annorlunda torkarblad-bak. som då inte fanns till modell från 2005- Där fanns den en såkallad "bosch H400-X som du "enbart" funkar på årsmodell upp till 2003. den har metallblad istället för plastblad.. frågan är då om det kan vara den som är till den "gamla" varianten låter jag va osagt då jag inte kunnat prova.

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]