Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jpgrahn skrev:Liten uppdatering.
Bytt bakre stötdämpare. Ingen märkbar skillnad.
Fick även kollat stödlagret till höger drivaxel efter ett tips om att det kan ge vibrationer. Lagret var ok enligt min mek. Han menade också att just detta hade han sett på automatväxlade bilar, inte på de med manuell låda som min.

Sammanfattning: Läget lite bättre än tidigare förmodligen tack vara hjulinställningen där jag vet att det var felinställt på VB.
Vibrationer i området 80-100 km/h. Högre farter ger mindre vibrationer.
Kommer att byta däck och fälgar senare i höst. Återkommer.

Finns det bussningar i bakvagn som det skulle vara god idé att byta?
På en 19år gammal bil är det god idé att byta alla bussningar :-D .
Men jag gissar att det är däcken som är dåliga eller dåligt monterade, testa montera om dem samt rengör fälgbanan(insidan) och kontrollera att fälgarna är runda.
Kolla också att fälgarna centrerar på naven med minimalt glapp.
Är fälgen blott 0.1mm "off center" så motsvarar det faktiskt 7 g blyvikt ute på fälgkanten!
Jag har börjat lägga två varv kontorstejp runt naven innan jag hänger på hjulen för att eliminera glappet! :-)
Erik Å skrev:Kolla också att fälgarna centrerar på naven med minimalt glapp.
Är fälgen blott 0.1mm "off center" så motsvarar det faktiskt 7 g blyvikt ute på fälgkanten!
Jag har börjat lägga två varv kontorstejp runt naven innan jag hänger på hjulen för att eliminera glappet! :-)
Har du inte koniska bultar/muttrar?
Om aluminiumfälgar inte har kontakt med navet, så blir det extremt märkliga symptom.
Häftiga vobbel från ingenstans, bland annat.
Jag fnös länge åt det och kallade det för myt.
"Hjulskruvarna/muttrarna centrerar och fäster mot navet", var mitt resonemang.
MEN, så ramlade en plastring ur utan att jag märkte det när jag grejat med bromsarna.
Bilen (Gammal Volvo S70) blev nästan okörbar över 80kmh. Jag stannade flera ggr och ryckte i hjulen. Fattade ingenting, tills jag fick se ringen på garagegolvet. Det var eftermarknads aluminiumfälgar, och just dom hade flera bultcirkelmöjligheter, samt en plastring i mitten för att möjliggöra olika centrumhål.

Jag har dock kört flera bilar med för stort centrumhål utan problem, men då med stålfälgar.
vjohnj skrev: lör 29 aug 2020, 16:45 Har du inte koniska bultar/muttrar?
Javisst men det är inte de som sköter centreringen eftersom gängorna har en del glapp..
Kanske fungerade bättre på den tiden man hade muttrar?
Erik Å skrev:
vjohnj skrev: lör 29 aug 2020, 16:45 Har du inte koniska bultar/muttrar?
Javisst men det är inte de som sköter centreringen eftersom gängorna har en del glapp..
Kanske fungerade bättre på den tiden man hade muttrar?
Bästa vore med en kon i navet så att hjul centreras perfekt. ;)
Har eftermarknadsfälgar och plastring för att centrera fälgen.
Har definitivt inte exkluderat fälgarna som möjlig felkälla.
Förhoppningsvis kan jag få loss en omgång med Volvos original 16tums fälgar och andra däck att prova med denna vecka.

Tack för alla förslag!!
jpgrahn skrev:Har eftermarknadsfälgar och plastring för att centrera fälgen.
Har definitivt inte exkluderat fälgarna som möjlig felkälla.
Förhoppningsvis kan jag få loss en omgång med Volvos original 16tums fälgar och andra däck att prova med denna vecka.

Tack för alla förslag!!
Hittade du en lösning?

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]