Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Marlboroman skrev:
timtob2 skrev:
Marlboroman skrev:Vad gick du efter när du nollade vevaxeln?
Gick efter klacken på blocket och ställde så att klacken på kamaxeldrevet var mittemot. Dock lite svårt att se om det blev perfekt som sagt.
Vilken klack siktade du kamaxeldreven emot?
Förlåt, jag skrev fel. Menade vevaxeldrev istället för kamaxeldrev. När jag nollade vexaxeln gick jag efter den markerade klacken på blocket så att klacken på vevaxeldrevet var mittemot.
Marlboroman skrev: sön 05 mar 2023, 19:03
timtob2 skrev:
Marlboroman skrev:Vad gick du efter när du nollade vevaxeln?
Gick efter klacken på blocket och ställde så att klacken på kamaxeldrevet var mittemot. Dock lite svårt att se om det blev perfekt som sagt.
Vilken klack siktade du kamaxeldreven emot?
Sorry, skrev fel. Jag manade vevaxeldrev och inte kamaxeldrev. När jag nollade vevaxeln så gick jag efter klacken på vevaxeldrevet och riktade den efter den markerade klacken på blocket.
När jag nollade kamaxlanda så gick jag efter instansningen på kamaxeln och riktade dom efter gluggarna i plastkåpan
timtob2 skrev: mån 06 mar 2023, 18:51 Tror jag gjorde rätt: drog så att den var innan ettans cylinder var i topp, sen kollade jag på kamaxeln och drog runt några varv på kamaxeln och kännde 5 kompressorer per varje rotation av kamaxeln om du förstår hur jag menar.
Lysande, då är förmodligen ventilerna friska :-)
Du har inte råkat korsa kablarna till insprutare eller tändspolar? Men det kanske inte ens går att göra?
Sen är det väl alltid läge att leta efter vakuumläckor på insuget.
Erik Å skrev:Du har inte råkat korsa kablarna till insprutare eller tändspolar? Men det kanske inte ens går att göra?
Jag kan intyga att två av tändspolarna går att koppla fel. :oops:
Erik Å skrev: mån 06 mar 2023, 20:50
timtob2 skrev: mån 06 mar 2023, 18:51 Tror jag gjorde rätt: drog så att den var innan ettans cylinder var i topp, sen kollade jag på kamaxeln och drog runt några varv på kamaxeln och kännde 5 kompressorer per varje rotation av kamaxeln om du förstår hur jag menar.
Lysande, då är förmodligen ventilerna friska :-)
Du har inte råkat korsa kablarna till insprutare eller tändspolar? Men det kanske inte ens går att göra?
Sen är det väl alltid läge att leta efter vakuumläckor på insuget.
Nej jag var smart nog att märka upp allt sånt innan jag tog isär det :-)
Markeringarna på kamaxeldreven kan man inte använda för att ställa in kamaxlarna och förvänta sig att det blir rätt. Då kamaxeldreven är justerbara i förhållande till kamaxeln med ett antal grader i vardera riktning kan kamaxeln stå ett antal grader fel trots att markeringen är rätt. Det beror helt på hur föregående person som varit där och skruvat har ställt in kamaxel och kamaxeldrev. Du måste kontrollera på baksidan av motorn och se att spåren i kamaxlarna är horisontella med varandra. Det finns verktyg som man monterar i bakkant på kamaxlarna som bara går in när de är rätt justerade. Man brukar kunna tillverka ett eget verktyg med t.ex. ett plattjärn som passar i spåren.

Edit: Har du gjort rätt grundinställning av VVT:n innan du monterade remmen? Beroende på motornummer ska den vridas till något av ändlägena innan remmen läggs på.

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]