- mån 23 jan 2023, 05:12
#1528049
Hej!
Min XC90 D5 2007 har haft problem med kamremmen (kuggade över 2 kugg) och medan vi felsökt så har vi hittat en del annat, en trasig spridare och defekt luftmassemätare. Bilen går dock att starta.
Vi har också hittat rejält med diesel i expansionskärlet. Har lite svårt att se hur en ev. skada på toppen skulle kunna ge ett sådant symptom. Vi ser ingenting som tyder på att vi vatten som har kommit in i cylindern.
Efter att ha följt slangarna i systemet så ser vi att det går en tunn slang från expansionkärlet ner till något som ser ut som en värmeväxlare framför motorn nere vid motorfästet. Vad jag kan se så går det ett dieselrör genom den burken så det verkar vara något för att förvärma dieseln.
Finns denna som reservdel, eller kan man bara koppla bort den? Jag bor i Costa Rica så det är aldrig mindre än 10-15 grader varmt.
Fridens
Min XC90 D5 2007 har haft problem med kamremmen (kuggade över 2 kugg) och medan vi felsökt så har vi hittat en del annat, en trasig spridare och defekt luftmassemätare. Bilen går dock att starta.
Vi har också hittat rejält med diesel i expansionskärlet. Har lite svårt att se hur en ev. skada på toppen skulle kunna ge ett sådant symptom. Vi ser ingenting som tyder på att vi vatten som har kommit in i cylindern.
Efter att ha följt slangarna i systemet så ser vi att det går en tunn slang från expansionkärlet ner till något som ser ut som en värmeväxlare framför motorn nere vid motorfästet. Vad jag kan se så går det ett dieselrör genom den burken så det verkar vara något för att förvärma dieseln.
Finns denna som reservdel, eller kan man bara koppla bort den? Jag bor i Costa Rica så det är aldrig mindre än 10-15 grader varmt.
Fridens