- fre 20 jan 2023, 19:23
#1527705
Tjena! Ny här på forumet så ni får flytta eller säga till om det är något som ser konstigt ut eller är fel.
Har en Volvo s60 2.4t 2002 som inte går på cylinder 4 & 5 och varken jag eller bildeve verkstad verkar kunna hitta felet.
Vet inte hur felet uppstod då jag köpte bilen i nuvarande skick.
Började med att flytta runt tändspolar och byta stift - ingen skillnad.
Kollade kompressionen i alla cylindrar - alla OK.
Kollade sladdar till och från tändspolar och allt verkar ok, har dessutom kört runt motorn med tändstift och spole ur motorn och inspekterat gnista allt verkar ok.
Efter att jag testat allt och inget verkade fel så skickade jag iväg bilen till den lokala bildeve som körde en liknande felsökning där dem kollade det jag redan kollat samt bytt plats på spridare.
De skickade tillbaka bilen till mig med diagnosen att de troligen trodde att det var något fel på styrboxen till motorn men att det hade blivit för dyrt att fortsätta.
Vad tror ni? Någon som stött på något liknande och vad är troligen nästa steg att ta?
Tack på förhand!
Har en Volvo s60 2.4t 2002 som inte går på cylinder 4 & 5 och varken jag eller bildeve verkstad verkar kunna hitta felet.
Vet inte hur felet uppstod då jag köpte bilen i nuvarande skick.
Började med att flytta runt tändspolar och byta stift - ingen skillnad.
Kollade kompressionen i alla cylindrar - alla OK.
Kollade sladdar till och från tändspolar och allt verkar ok, har dessutom kört runt motorn med tändstift och spole ur motorn och inspekterat gnista allt verkar ok.
Efter att jag testat allt och inget verkade fel så skickade jag iväg bilen till den lokala bildeve som körde en liknande felsökning där dem kollade det jag redan kollat samt bytt plats på spridare.
De skickade tillbaka bilen till mig med diagnosen att de troligen trodde att det var något fel på styrboxen till motorn men att det hade blivit för dyrt att fortsätta.
Vad tror ni? Någon som stött på något liknande och vad är troligen nästa steg att ta?
Tack på förhand!