Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena! Ny här på forumet så ni får flytta eller säga till om det är något som ser konstigt ut eller är fel.

Har en Volvo s60 2.4t 2002 som inte går på cylinder 4 & 5 och varken jag eller bildeve verkstad verkar kunna hitta felet.

Vet inte hur felet uppstod då jag köpte bilen i nuvarande skick.

Började med att flytta runt tändspolar och byta stift - ingen skillnad.
Kollade kompressionen i alla cylindrar - alla OK.
Kollade sladdar till och från tändspolar och allt verkar ok, har dessutom kört runt motorn med tändstift och spole ur motorn och inspekterat gnista allt verkar ok.

Efter att jag testat allt och inget verkade fel så skickade jag iväg bilen till den lokala bildeve som körde en liknande felsökning där dem kollade det jag redan kollat samt bytt plats på spridare.

De skickade tillbaka bilen till mig med diagnosen att de troligen trodde att det var något fel på styrboxen till motorn men att det hade blivit för dyrt att fortsätta.

Vad tror ni? Någon som stött på något liknande och vad är troligen nästa steg att ta?

Tack på förhand!
Spridarnas kablar är mätta och fungerar, och kan höra spridarna klicka med ett stetoskop.
Kan det fortfarande vara det som är felet? Tänker om dem öppnar dåligt/hade behövt rengöras så bör de ju flyttat sig när dem flyttade runt dem på bildeve.
Efter att nu kollat och rengjort insug och spjälhus samt bytt vevhusventillation utan framgång så började vi fundera på om det dessa felen skulle uppstå av att en kamrem töjts och kanske flyttat sig i kuggarna.

Plockade av kåpan och snurrade på veven tills att markeringen på kammarna var nollade (se bild). Kollade ner på veven och det ser ut som att drevet kanske hade behövt vridas en halv kugg moturs. (Se bild)

Aldrig bytt en kamrem så undrar om detta skulle kunna skapa de problemen vi har?
Bilagor
3D424533-9725-4D57-93F7-2B63B3CE48B9.jpeg
3D424533-9725-4D57-93F7-2B63B3CE48B9.jpeg (2.32 MiB) Visad 750 gånger
E6254AEB-2964-493A-9DC8-810EDAC43953.jpeg
E6254AEB-2964-493A-9DC8-810EDAC43953.jpeg (2.35 MiB) Visad 750 gånger
22D21CA2-EB5C-4634-8D26-0068B5CD7E84.jpeg
22D21CA2-EB5C-4634-8D26-0068B5CD7E84.jpeg (1.91 MiB) Visad 750 gånger
Konstigt om bara 4 & 5 skulle bråka för att en kamaxel står en liten aning fel...
Hur är det med kablaget till tändspolarna, jag har för mig att folk här har vittnat om att det kan nötas sönder där det går över något hörn på motorblocket..
Det borde ju sätta felkod men man vet aldrig.. :-)
Och det låter långsökt att styrelektroniken skulle vara såpass frisk att den sköter tre cylindrar korrekt men inte sätter felkod om det är fel på utgångarna till de två återstående.
Det är inte så att kablarna till insprutare 4 & 5 är omkastade. Eller kablarna till tändspolarna..
Men längden på kablarna kanske inte tillåter att man korsar dem.
Har du provat att dra runt vevaxeln för hand med spärrskaft och känt att alla fem kompressionsslagen håller trycket en bra stund? Det låter ju lite misstänkt topplockspackning när två cylindrar intill varandra strular..
Håller med Erik om felsöka kablaget noggrant helst mäta kablarna ända fram till styrbox för se inga avbritt eller dom är gnagda mot något. Varit med om det själv på både ABS system och motorsystem. Dock ibte på Volvo men kan kanske hända där med. Tidsödande jobb men kul när man hittar felet. På ABS systemet gick det så långt att jag till och med lämna in ABS styrenheten på kontroll men fick tillbaka den med noteringen hel. Inte förens jag ohm mätte kablarna och givarna hitta jag äntligen vilken kabel det var. Var kontakt med inte fullständig som satte felkoden men det luriga var den satte den på ett helt annat ställe än dår felet var. Därav jag hitta det inte förens vid ohm mätningen av hela kablaget.

Håll oss underättade hur det går. Ge inte upp det är väldigt tillfredsställande när man äntligen hittar felet. Bilen med ABS och airbag tog mig ett helt år klura ut. Men det gick till slut då jag sagt mig vägrar lpta den gå på skrot för 2 kontroll lampor som lyser och det gick. Långat tid tig det komma på hur jag kom in i systemen då den bilen inte har OBD2 därav det tog ett helt år. Men köp av utrustnig från öst och leta fungerande programvara på forum men till sist så sen gick det på ca 2 mpnader med skicknde av box till utlandet på kontroll m.m bestälnning av nytt kablage.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]