Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wresse
Har köpt en Volvo v70 n - 2002 automat , bilen har nytt batteri men det har tömt sig på 3 dygn , Har inte haft bilen låst och ställde den 23 dec i garaget i dag skulle jag köra i väg och handla då var bilen helt död !! Funderar på om det ev kan vara generatorn som gör detta , den laddar 14,4 volt men frågan är ju om det är någon diod i den som gör att den laddar ur batteriet en kompis sa att han varit för det på en av sina gamla bilar , Jag kan tyvärr ingenting om el på bilar så därför ställer jag denna fråga här i förhoppning om att nån kan ge mig ett svar om någon annan också haft detta problem .. Tacksam för svar
Användarvisningsbild
av Erik Å
Visst kan det vara en diod i generatorn som läcker i backriktningen, generatorn är permanent ihopkopplad med batteriet. Likaså startmotorn, korrosion på kabelanslutningarna kan stjäla ström.
Sen kan det också vara någon elektronikenhet inte går ner i sovläge som den ska, det kan hålla hela bilen vaken. Slocknar all belysning i kupén när du stänger dörrarna? Om du har drag, kolla att det inte är smuts och korrosion i släpkontakten.
Du behöver koppla in en ampere-meter mellan batteriets pluspol och kabelskon för att se om det går tjuvström. Till att börja med går där några hundra milliampere men efter 10 minuter eller så ska det mesta gått i sovläge så att strömmen är nere på något tiotal milliampere.
Se till att ladda upp batteriet snabbt, det tar stryk för varje dag det står oladdat..
av sicnarf
Du måste ladda upp batteriet snabbt. Har du ingen laddare hemma så kan en c-tek laddare vara ett bra köp. Sedan måste du ta reda på vad som drar tjuvström från batteriet efter att du stängt av bilen. Sök videos på youtube om hur man söker läcksträm på bilbatteri. Finns många och du hittar säkert felet. Du behöver en multimeter till det jobbet. Kan också vara ditt billarms inbyggda gamla batteri som är korroderat och felar. Dra ur säkringen för larmet i så fall.
Användarvisningsbild
av bem
Jag skulle prova ta ur säkringen för larmet, som nämnts, larmet drar rätt mycket ström såvitt jag vet.
Och sen ta det därifrån om det hjälper mot att batteriet drar ur sig så snabbt.
av wresse
Erik Å skrev: tis 27 dec 2022, 07:16 Visst kan det vara en diod i generatorn som läcker i backriktningen, generatorn är permanent ihopkopplad med batteriet. Likaså startmotorn, korrosion på kabelanslutningarna kan stjäla ström.
Sen kan det också vara någon elektronikenhet inte går ner i sovläge som den ska, det kan hålla hela bilen vaken. Slocknar all belysning i kupén när du stänger dörrarna? Om du har drag, kolla att det inte är smuts och korrosion i släpkontakten.
Du behöver koppla in en ampere-meter mellan batteriets pluspol och kabelskon för att se om det går tjuvström. Till att börja med går där några hundra milliampere men efter 10 minuter eller så ska det mesta gått i sovläge så att strömmen är nere på något tiotal milliampere.
Se till att ladda upp batteriet snabbt, det tar stryk för varje dag det står oladdat..
Tack för tipset batteriet är borttaget och det gick att ladda upp det finns ingen säkring till larmet när jag kollade i säkringsdosan den var redan borttagen tom plats där den skulle sitta ..
av wresse
bem skrev: tor 29 dec 2022, 09:53 Jag skulle prova ta ur säkringen för larmet, som nämnts, larmet drar rätt mycket ström såvitt jag vet.
Tack för tipset säkringen till larmet saknades redan när jag kollade över säkringarna ..
av wresse
bem skrev: tor 29 dec 2022, 09:53 Jag skulle prova ta ur säkringen för larmet, som nämnts, larmet drar rätt mycket ström såvitt jag vet.
Hej tack för tipset den säkringen är tyvärr redan bort tagen såg jag när jag kollade upp säkringarna ..
av agh39
På nyare volvo iaf så går inte bilen in i "sparläge" om bilen inte är låst, dvs den väntar på kommando och drar ström.

"Moderna bilars elsystem har en mängd styrdon och CAN-busteknik som förbrukar ström även om bilen inte körs. Systemet är dock intelligent och stänger successivt ner funktioner vartefter tiden går sedan den senaste körningen. Om bilen inte låses stänger dock inte systemet ner lika mycket som om den var låst."

Hej Nu har det gått ett bra tag och jag har […]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej ti[…]

Hej Har samma fel här, har haft isär t&a[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Jag köpt hem Mcase-säkringar för a[…]