Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en Volvo V70 2,5T -05 som spolningen till bakrutan inte fungerar på.
När jag nyligen bytte torkarmotorn såg allt ut som det borde, men spolningen fungera inte.
Den fungerade inte innan jag bytte torkarmotor heller.

Jag hör hur spolarpumpen går men det kommer ingen spolvätska, vad kan vara felet?

Jag har försökt rensa spolarmunstycket med en smal ståltråd från en stålborste men utan framgång
Har bakrutespolningen inte fungerat tidigare under tiden du haft bilen så kan någon tidigare ha kopplat bort slangen för att torkarmotorn bak varit demonterad eller något, och sedan inte satt tillbaka slangen. Om du redan grejat bak vid torkarmotorn och kollat slangen där så kan den ha kopplats bort framme vid pumpen (osäker på om det finns andra ställen att koppla bort slangen längs vägen).
Jag har nyligen köpt bilen, och torkarmotorn var paj, så därför bytte jag den.
Ja slangen sitter som den ska i bak, och det gjorde den innan jag bytte denna också.

Jag antar att det är lite svårt att komma åt spolaltank o pump, så jag får nog lämna bort jobbet.

Bilen var i väldigt gott skick beträffande exteriör och invändigt i övrigt, men behäftad med en massa små fel. som jag åtgärdat. Jag har gjort en stor 32 000 mila service och bytt kupé filter, bränsle filter, luft filter Kamrem med vatten pump, o rullar dito , olje byte med filter, spindelleder länkarmar fjäderbens lager, fjäder säten, med stödlager, mm.

Jag vill att allting ska fungera nu, eftersom det kostat en del.

Det är fortfarande en del kvar att göra. bla. fungerar inte strålkastare spolningen, samt att defroster på höger backspegel är ur funktion, är lite osäker på AC:n också.

Men tack för ditt svar.
Per Lundin
Osäker på hur det är på andra modeller och årsmodeller, men på min V70 2,4D -06 så går spolningen för vindruta och bakruta på samma pump. Pumpen sitter på baksidan av spolarvätskebehållaren. Jag vet inte heller om det går att se/känna om båda slangarna är kopplade utan att ta bort behållaren.

Sitter båda slangarna kopplade som de ska, så är dessa ytterligare saker som jag kan tänka mig kan vara felet:
  • Slangen kan vara bortkopplad/avklippt på annat ställe längs vägen, alternativt trasig och läcker någonstans.
  • Om bakrutetorkaren varit trasig länge innan bytet av bakre torkarmotor så kan det ha blivit någon beläggning i slangen som släppt vid första spolningen och satt igen rejält så det inte hjälper att peta i munstycket. Även om du bytte till ny torkarmotor bak så kan den nya också ha satts igen om du inte spolade ur slangen innan du kopplade dit den igen.
  • Om du bor så att bilen står ute i minusgrader kan det också vara ispropp om spolningen till bakrutan inte gått på ett tag. Kan ligga en gammal blandning av spolarvätska i slangen som inte klarar många minusgrader om den inte använts på länge.
Om bilen stått och står i minusgrader kan det ev. vara ispropp nånstans i spolarsystemet.
Prova ställ in bilen i värme och testa sen spolaren efter ett tag, så får du förhoppningsvis svar på om is är orsaken.
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]