Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har inte bytt glödlampor bak på en V70N förut och vill bara kolla så det blir rätt. Enligt manualen till V70 -06 så används dessa glödlampstyper:

• Dimbakljus - 4 W - BAZ15d
    Enligt manualen ska dessa bara vara på vänster sida. Ersätter dessa båda positionsljusen på vänster sida eller ska det bara vara en sådan här? Är det isåfall övre eller undre?
  • Positionsljus bakre - 5 W - BA15s
    Antar då att det ska vara två sådana på höger sida?
  • Sidomarkeringsljus bakre - 10W - BA15s
    Hmm, har inte dessa bilar lysdioder för bakre sidomarkeringsljus? Är det jag som missuppfattar något?
Ingen som vet detta? Såg nämligen att det sitter större glödlampor i nedre positionsljusplatsen både på vänster och höger sida. Vad jag förstår så borde det åtminstone på höger sida vara två likadana 5 W glödlampor. Stämmer det? Isåfall har någon tidigare satt fel glödlampor på min. Frågan kvarstår också ifall båda positionsljusen på vänstersidan ska vara dimljusglödlampor eller bara en, dvs. nedre eller övre?
Tack för infon. Hade inbillat mig att dimljuset hade två lägen eftersom lampan också benämns 4/21 W, och att den därmed ersatte positionsljus på vänster sida.

Men vad gäller sidomarkeringsljus bak på denna bil så måste det väl ändå stå fel i manualen att det ska vara 10 W BA15s? Är det inte lysdioder som är inbyggda i lamphuset?
Instruktionsboken har fel uppgifter om bakre sidomarkering.
Det gäller även instruktionsboken för V70 07 som jag kollat i.
De har nog missat att uppdatera detta när dioderna kom.
(Det finns fler fel i boken)

V70 årsmodell 06 - 07 - 08 har dioder i bakre sidomarkering.
Troligen även 05. De bör ha kommit med faceliften på 05.
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]