Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LillLusen
hej jag har ett problem med min v70 d5 det började med att jag hjälpte grannen med att nollställa motorn då den inte startade när grannen hade köpt den sen köpte jag den av honom, och anledningen som gjorde att man nollställde motorn är för att den inte startade och för att den hade kuggat nio kugg efter nollställningen så startar bilen men tuffar som en ångbåt sen bytte jag plats på spridaren från cylinder ett till cylinder tre då motorn reagerade inte när jag kopplade bort spridaren på cylinder 1, och efter bytet så vill inte motorn reagera på cylinder 2,
av LillLusen
men den reagerade inte när jag tog bort strömmen från spridare på cylinder 1 till cylinder 3 så reagerar den på cylinder 1 och även 3 men slutat reagera på cylinder 2 när jag tar bort strömmen från spridaren på cylinder 2 jag förstår då inte hur det skulle kunna vara ventilen så får gärna förklara den biten
av panth0n
Till att börja med så klarar D5an att kugga över ett par-tre kugg - sedan blir det ventilsallad av varierad styrka.

Har pga ren nyfikenhet provat på en skrotD5a där helt OK kompression med tanke på ålder och skick fanns, tills det jag kuggade över 4st kugg o vred till på starten - sedan vart det sisådär med kompression och gång. Det lät lite som en... ja, fiskebåt.
Gången blir skit om det läcker kompression från spridarna, och har du bytt spridarna fram och tillbaka utan att sätta i nya kopparbrickor och spännbyglar bådar det för otäthet.

Kan ej förklara varför spridarna reagerar och inte reagerar. Men problemet förklara sig som sagt genom att har remmen hoppat nio kugg över så har du krökta och otäta ventiler.

Dosan heter Icarsoft cr Max. Samt Biltemas dosa f&[…]

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]

Jag har hittat i USA och på Skandix. Men fin[…]