Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SirK
Gäller XC90 2.5T 2004. Rullat 36000mil.
När jag startar bilen så är allt ok. Därefter när jag börjar köra iväg så blinkar anti sladd-triangeln och det börjar rassla i bromsarna som om den försöker parera för något. Efter en stund så slås systemet av och felmeddelanden om att abs är avstängt och att service erfordras osv.
Körde iCarsoft och läste felkod. Det blev "0042 Rear Right Wheel sensor. Faulty signal." Läser av data när jag rullar och ser att hastigheten för höger bakhjul hoppar upp och ner, medan de andra tre är jämna. Har bytt både hjullager med magnetsensor samt abs-givare men felet är fortfarande kvar. Har ni tips på vad jag kan göra mer?
av SirK
Det finns ingen sådan krans på dessa, det är magnetsensor i navet. Den är bytt.
Någon som vet var kabeln kommer fram under motorhuven så jag kan mäta ev kabelbrott?
av lennart lundberg
Hej! Har haft samma/liknande fel bak. Bytte lagret bak ”XC90 -05” och felet borta. Felet okej. Inte givaren och finns ingen krans bak. ”Sirk” är lagret bytt el. givaren bak?

Lennart
av Barrskog
Kolla så att du inte fått in skräp mellan lagret och givaren. Magnetkransen är också känslig för slag , tappar man lagret eller slår med hammare kan vissa magneter släppa sin magnetism och då blir signalen felaktig, om du har "diagramläge" där kan se signalen istället för sifferform på din felkodsläsare , snurra hjulet manuellt 2 eller 3 varv och se om signalens fel upprepar sig på samma ställe på varvet ,då är felet i kransens magnet eller något som blockerar magneten .
av SirK
Samma fel finns både före byte av sensor+magnetsensor så jag misstänker något annat än skräp eller skada där.
Försöker hitta kontakter som kan ha oxiderat.
Vet någon om sensorerna går via ECM till BCM?
av SirK
Då jag läser av hastigheten för höger bakhjul med iCarsoft då ser jag att hastigheten hoppar mycket mellan 0 och aktuell hastighet. Om jag lossar ABS-sensorn så förändras signalen, men jag lyckas inte få den att bli helt jämn någon gång.
Ny sensor och nytt hjullager.
Kan en BCM som är glapp på något sätt ge en sådan signal? Eller ska jag söka vidare kring hjullagret/sensorn?
av Barrskog
Går det att skifta givare höger-vänster utan massa problem så kan man se om problemet stannar på höger sida eller flyttas till vänster ifall det är fel givaren
av SirK
Case closed. Skiftade höger och vänster med lite hemmabyggekablar och kunde identifiera att felet låg mellan givarkontakten och hjulet. Efter att ha böjt och känt på kabeln så upptäcker jag att det troligen är givaren som är sönder. Efter att ha monterat ytterligare en ny givare så funkar det igen.

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]