Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min pappa kör en 2004 års S60 2.5 Turbo med automatlåda och tyvärr händer det ganska regelbundet att han orsakar den skador. Både yttre och mer inre mekaniska. Senast i en gör-det-själv-hall, där han backade in i grejer, vilket plötsligt orsakade läckage på avgassystemet. Underifrån gick det tyvärr inte att se var det hade börjat läcka. Ej heller gick det för en amatör att under bilen i en gör-det-själv-hall se ifall och hur man möjligen kunde åtgärda en läckande styrväxel. Även detta läckage hade han själv troligen orsakat, genom att köra över ett farthinder utan att sakta ner (såg inte farthindret) farten. Med stigande ålder har hans förmåga att göra rimliga bedömningar blivit sviktande och det skulle vara ganska lätt för skrupellösa mekaniker att utnyttja det och lura honom. Skulle därför uppskatta mycket ifall ni med kännedom om hederliga och välmenande mekaniker i Mälardalen och Uppland ville dela med er av sådana erfarenheter; helst på ställen vars priser är motsvarande välmenande, eftersom pappas ekonomiska förmåga också har blivit sviktande. PS. Jag vet att han egentligen borde ha en mindre bil som är enklare och billigare att laga. DS
Ja, vart bor ni?

En Autoexperten kanske med trevliga folk som tar emot. Visst finns det andra men har upplevt att dessa ofta har en mer "folklig" attityd. I alla fall här i skåneland där jag bor för närvarande.

Sen till det tokiga som nämnts här ovan. Kanske är det ändå dags att han slutar köra? Min far nu 82 år fick kasta in handduken vid 81 år ålder, inget konstigt men tyvärr så det fick bli så efter många samtal och efter träffar med trafikskolor om han skulle klara att framföra en vanlig bil så va de flesta överens om att han kanske klarar något år eller två till men som en trafikskolelärare sa om sin egen far "Även efter mina försök att min far ska ha kvar sitt körkort är det dags att vi inser att det finns begränsningar för vad kroppen klarar" så tänkte vi att vi är vi vid vägs ände i detta kapitel, tråkigt men sant. Senare lämnade min far in sitt körkort, han har kört allt som han fick behörighet för och det vart fullsmockat, men idag tar han taxi eller färdtjänst eller om vi kan anpassa det så jag kör han så stormtrivs han i vår bil och att få åka med. Lycka till! :)
Enklast är väll att fråga offert på olika ställen. Ha en verkstad som du litar på och har fötroende för och undersöka vad som måste fixas och sedan fråga runt var det är billigast. Plötsligt ser du ett ställe som håller en bra nivå.

Oftast är det lite mindre ställen som håller ett bättre pris med att inte ha lika hög timpeng samt använda pirat delar osv.

Styrväxeln blir rätt dyr i vilket fall som helst, finns två färska trådar om just 2004 modell här hur det blir enklast och billigast att fixa.

Som sägs här kanske det vore bästa att inte köra längre men inte lätt att ta den friheten från någon och inte heller det inlägget nu handlar om.
Du kan alltid söka på autobutler. se för offerter på olika reperationer på er bil. Du får minst 5 offerter från olika verkstäder i er närhet. Fyll bara i pappas adress uppgifter och inte din så blir det napp. Man beskriver felet på bilen, vad som behöver göras etc så kommer ert offert från verkstäder . Ang styrväxeln som läcker , så kan du testa med omega 917 i behållaren. Häll typ 20 centiliter i servo behållaren .

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]