Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er! Jag har en gammal men mycket trevlig S80 från -01. Den har inte varit igång på ett tag men nu tänkte jag försöka återuppliva den. Den larmar för motorlampa och abs-lampa och när jag kört ca 150 meter tänds antislirlampan och det kommer upp varningstext att antisladd behöver service. Jag har bytt tandhjul på båda fram och även abs-givare på vänster fram. När jag åker till verkstad så får dom upp att det är fel på abs-givare vänster fram. Jag har mätt upp båda abs-givarna fram och får ungefär samma värden, alltså mätt dom med ohm-mätare.
Abs lampan och motorlampan tänds direkt när jag startar bilen men det har hänt att dom varit släckta vid start och sedan har abs-lampan tänts men inte motorlampan.
Har någon nåt bra tips?
Skulle ju börja med att byta abs givarna som det kommer felkod på.
Hade en gång en bil där jag lag i en Bosh lambda och vägrade funger, alla värden var bra men ändå lös motorlampan så slutade med att jag åkte till skroten och köpte en Nissan original (valeo)
När det gäller abs och antiskadd kan det vara styrboxen på abs-agregatet (vanligt) även acceratiosensorer är ett vanligt fel. En av dom sitter under passagerarsätet lite åt höger styrboxen är inte alltid lätt att hitta rätt. Min heter 9496931 och under det numret med mintre text. 99W202 vilket är minst lika viktigt att få rätt.
Det betyder om jag kommer ihåg rätt.
1999 week 2 in month 02
(Tillverkad 8-14 februari 1999)
Detta måste vara rätt för att allt ska fungera.

(Man kan chansa och få tag i en med tillverkning ett annat datum med samma koder i men det är som ett lotteri.)

Det är lödningarna i delarna ovan som släpper. Man kan också lämna in abs-styrenheten och få den fixad. Inte alla fel kan lösas.

Kolla på nätet efter "abs-styrenheten renovering".

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]