Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

KalleJ skrev: sön 06 nov 2022, 12:54 Ungefär 7L olja totalt +lite till om man har oljekyl.
Ca 3L i tråget skulle jag gissa. Byt två gånger första gången, sen byt 3L varannat år.
Ska inte vara massa skit i växelllådan. Isåfall är det friktionsmaterial ifrån kopplingarna.
Finns filter i lådan för övrigt.

@rosefors, "Inmätning sker med nivåröret" vid rätt temperatur.
Lådan ska upp i 50 grader vilket är ungefär så varmt det blir när den står på tomgång. Tror du verkligen det spelar någon roll om oljan är +/- 5 grader? Det är ingen rymdraket. Behövs det ingen tempmätare på gamla AW55-lådan så ska det mycket till om 2 ml fel oljemängd är mer skadligt än att köra runt med mer än hälften gammal skit I lådan.

Byt allt.
KalleJ skrev: tis 08 nov 2022, 00:29 Är nog bäst du gör likadant med motoroljan tror jag. :-D
Annars har du inte bytt allt.
Det är ju precis det folk gör om dom vet att det är eller misstänker att det är skit I oljan, även om det är betydligt mindre olja kvar i motorn i relation till tråget. Vad är det kvar? 5dl? Max en liter av 6-7 liter.

I minst hälften av mina oljebyten senaste åren har jag bytt till billig olja, kört en vecka och byter sen igen till tilltänkt olja. Inget nytt och framför allt inte ovanligt. Blir fräscht och fint istället för att oljan blir brun igen efter 5 dar. Kolla även in Streten på M539. Tror han byter olja typ 5 ggr efter en motortenovering.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]