Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Samisam
Hej gänget ! 😊
Har en Volvo S60 -05 som jag nyss köpt.
Det dök upp ett märkligt problem, förardörr öppen påstår bilen.. det försvann ett tag. Men det har ändrat sig till när jag bromsar in inför en korsning tex så tänds taklampan 😂 och det står ”förardörr öppen” i info displayen 😳 för att sedan slockna och problemet försvinner tills jag gör en kraftigare inbromsning på nytt, är det någon annan där ute med ett liknande problem och har tips och råd till mig?
Skulle det kunna vara ngt i dörrlåset eller kabel härvan som går in till dörren?
Tack på förhand!
av sicnarf
Det är nog kortslutning i dörrlås kabeln innanför dörrklädseln/panelen eller vid gångjärnet..
Ta loss säkringen för förardörren och använd nyckeln i lås hålet för att öppna och stänga tills du löst felet.
De andra dörrarna får du nog öppna manuellt.
av Samisam
Tack för ditt svar, tänker du på signalkabel som går till REM?
Hittade ett gammalt inlägg med ett liknande bekymmer, där man pratar om en ”rosa signalkabel” som jordar tydligen dörren så REM förstår om den står öppen eller ej. Det har oxå diskuterats om ngn micro givare, eller givare överlag som ska sitta i låskistan eller så?

"1975-1984 Volvo 242 244 245 DL Center Cap Hu[…]

Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]

Är det en bärarmsbussning som håll[…]

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]