Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1517423
Hej

Blir lite tokig på min S80. Jättefin bil annars men kan inte böta vobblandet/vibrationen.

Ska göra mitt bästa att förklara problemet och ge allt relevant info så det bli en lång post…jag är inte mekaniker, håller mest på som en hobby.

Det är något som glappar/wobblar/vibrerar på bilen, nästan helt säkert det är fram på vänster sidan. Det känns mest i ratten. Känns nästan som att hjulen är inte helt runt. Ibland kan man känna detta även i lägre hastigheter men det blir som värst runt 100-120 kph. Det är mer eller mindre konstant, det blir inte värre med gaspådrag.
Bromsning har ingen effekt.
Felet uppstår på båda vinter- och sommardäck. Exakt hur vibrationen känns och i vilket hastighet den är värst variera lite grand mellan vinter- och sommardäck samt med däcktryck.

Sommardäck på 15”orig. Volvo fälgar, Dunlop inköpt 2019–07
Vinterdäck på 15” ”Bythjul” fälgar, Goodyear inköpt 2019–10.

Köpte bilen 2019–07 med 8700mil. I skrivande stund har bilen gått 11700mil.

Det som är bytt


2019–12 – 2020-01 (vid 9100mil)
Bromsok höger fram
Fjäderben fram, båda sidor. (Komplett fjäderben, PP Sweden)
Hjullager fram, båda sidor.
Krängningshämmarlänk, båda sidor.
Bromsskivor, bromsbelägg, Båda sidor.

2020–03 – (typ 9400mil)
Stötdämpare bak båda sidor
Krängningshämmarlänk bak, båda sidor
Bromsskivor back, båda sidor.

2021–03
Övermotorfäste
2021–05
Nedre växellåda fäste/montering

2021–09/10
Höger drivaxel*
Bromsok vänster fram
Bromsok höger bak.
Yttre styrled, båda sidor
Spindelled nedre, båda sidor
Länkarm, båda sidor

Vår/Sommar 2022
Inre styrled, båda sidor
Fjäderben fram, båda sidor – var inte nöjd med de från PP. Glapp i fjäderbenslagret. Byggde om fjäderben själv med Sachs dämpare, SKF fjäderbenslagret, behåll PP fjädrar.
Krängningshämmare länk båda sidor.
Hydraulisk motorkudde, fram.

*Vänster drivaxel gick inte att byta. Verken den fick från Autodock eller Drivaxel.nu var rätt längt (båda var kortare, 550mm i stället för 570mm, och aldrig riktig i växellådan. Så jag kör kvar på den gama)

MVH Matthew
#1517485
Du kan ju alltid byta ytterknut på vänster drivaxel, det kan man faktiskt göra med axeln på plats om man vet tricken. Trodo brukar sälja billiga märkesknutar.
Innerknutarna brukar hålla länge om bara damaskerna är hela. (mina är snart på 60k och helt okej. Manuell med "kulknut", automater lär ha "tripod"-innerknutar, har ingen aning om hur länge sådana håller )
Sen kan det vara läge att göra "road force" balansering på hjulen, det avslöjar delaminering, skeva däck, skeva fälgar och alla andra fel som kan tänkas uppstå.
Det är väl inte så att du har eftermarknadsfälgar som ska ha en adapterring i centrumhålet och sen har ringen ramlat bort. Det gynnar inte god balans så att säga :-D
Kolla också att inte bromsarna ligger på, enkelt om man känner försiktigt på skivorna efter någon mils landsvägsåkning. Är oken i perfekt skick så ska skivorna hålla sig iskalla (förutsatt förstås att man lyckas låta bli att använda färdbromsen :-) )
#1518170
Tack. Ska kolla upp det där med ”Road force” balansering.
Jag funderade på att bara byter den ytterknut på vänster drivaxel men var osäkert om en ytterknut skulle orsaka de här problem när det inte har någon annan symtomen på fel.

"1975-1984 Volvo 242 244 245 DL Center Cap Hu[…]

Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]

Är det en bärarmsbussning som håll[…]

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]