- tis 01 nov 2022, 16:00
Hej
Blir lite tokig på min S80. Jättefin bil annars men kan inte böta vobblandet/vibrationen.
Ska göra mitt bästa att förklara problemet och ge allt relevant info så det bli en lång post…jag är inte mekaniker, håller mest på som en hobby.
Det är något som glappar/wobblar/vibrerar på bilen, nästan helt säkert det är fram på vänster sidan. Det känns mest i ratten. Känns nästan som att hjulen är inte helt runt. Ibland kan man känna detta även i lägre hastigheter men det blir som värst runt 100-120 kph. Det är mer eller mindre konstant, det blir inte värre med gaspådrag.
Bromsning har ingen effekt.
Felet uppstår på båda vinter- och sommardäck. Exakt hur vibrationen känns och i vilket hastighet den är värst variera lite grand mellan vinter- och sommardäck samt med däcktryck.
Sommardäck på 15”orig. Volvo fälgar, Dunlop inköpt 2019–07
Vinterdäck på 15” ”Bythjul” fälgar, Goodyear inköpt 2019–10.
Köpte bilen 2019–07 med 8700mil. I skrivande stund har bilen gått 11700mil.
Det som är bytt
2019–12 – 2020-01 (vid 9100mil)
Bromsok höger fram
Fjäderben fram, båda sidor. (Komplett fjäderben, PP Sweden)
Hjullager fram, båda sidor.
Krängningshämmarlänk, båda sidor.
Bromsskivor, bromsbelägg, Båda sidor.
2020–03 – (typ 9400mil)
Stötdämpare bak båda sidor
Krängningshämmarlänk bak, båda sidor
Bromsskivor back, båda sidor.
2021–03
Övermotorfäste
2021–05
Nedre växellåda fäste/montering
2021–09/10
Höger drivaxel*
Bromsok vänster fram
Bromsok höger bak.
Yttre styrled, båda sidor
Spindelled nedre, båda sidor
Länkarm, båda sidor
Vår/Sommar 2022
Inre styrled, båda sidor
Fjäderben fram, båda sidor – var inte nöjd med de från PP. Glapp i fjäderbenslagret. Byggde om fjäderben själv med Sachs dämpare, SKF fjäderbenslagret, behåll PP fjädrar.
Krängningshämmare länk båda sidor.
Hydraulisk motorkudde, fram.
*Vänster drivaxel gick inte att byta. Verken den fick från Autodock eller Drivaxel.nu var rätt längt (båda var kortare, 550mm i stället för 570mm, och aldrig riktig i växellådan. Så jag kör kvar på den gama)
MVH Matthew
Blir lite tokig på min S80. Jättefin bil annars men kan inte böta vobblandet/vibrationen.
Ska göra mitt bästa att förklara problemet och ge allt relevant info så det bli en lång post…jag är inte mekaniker, håller mest på som en hobby.
Det är något som glappar/wobblar/vibrerar på bilen, nästan helt säkert det är fram på vänster sidan. Det känns mest i ratten. Känns nästan som att hjulen är inte helt runt. Ibland kan man känna detta även i lägre hastigheter men det blir som värst runt 100-120 kph. Det är mer eller mindre konstant, det blir inte värre med gaspådrag.
Bromsning har ingen effekt.
Felet uppstår på båda vinter- och sommardäck. Exakt hur vibrationen känns och i vilket hastighet den är värst variera lite grand mellan vinter- och sommardäck samt med däcktryck.
Sommardäck på 15”orig. Volvo fälgar, Dunlop inköpt 2019–07
Vinterdäck på 15” ”Bythjul” fälgar, Goodyear inköpt 2019–10.
Köpte bilen 2019–07 med 8700mil. I skrivande stund har bilen gått 11700mil.
Det som är bytt
2019–12 – 2020-01 (vid 9100mil)
Bromsok höger fram
Fjäderben fram, båda sidor. (Komplett fjäderben, PP Sweden)
Hjullager fram, båda sidor.
Krängningshämmarlänk, båda sidor.
Bromsskivor, bromsbelägg, Båda sidor.
2020–03 – (typ 9400mil)
Stötdämpare bak båda sidor
Krängningshämmarlänk bak, båda sidor
Bromsskivor back, båda sidor.
2021–03
Övermotorfäste
2021–05
Nedre växellåda fäste/montering
2021–09/10
Höger drivaxel*
Bromsok vänster fram
Bromsok höger bak.
Yttre styrled, båda sidor
Spindelled nedre, båda sidor
Länkarm, båda sidor
Vår/Sommar 2022
Inre styrled, båda sidor
Fjäderben fram, båda sidor – var inte nöjd med de från PP. Glapp i fjäderbenslagret. Byggde om fjäderben själv med Sachs dämpare, SKF fjäderbenslagret, behåll PP fjädrar.
Krängningshämmare länk båda sidor.
Hydraulisk motorkudde, fram.
*Vänster drivaxel gick inte att byta. Verken den fick från Autodock eller Drivaxel.nu var rätt längt (båda var kortare, 550mm i stället för 570mm, och aldrig riktig i växellådan. Så jag kör kvar på den gama)
MVH Matthew