Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är skivorna bak varmare än fram? Man kan höra ett gnälljud vid precis de tillfällen du beskriver, om oken ligger lite ann.
Uppdatering

Nu har det gått ytterligare tid och jag har försökt bromsa lite hårdare vid körning senaste tiden för att motionera bromsarna. Oljudet är kvar i samma utsträckning som förut. Nu har jag dock kunnat konstatera att de låter både när bromsarna är kalla eller varma. Däremot verkar det upphöra helt om jag trycker ner bromsen lite i svängen.

Det är som att bromsarna är anliggande enbart vid tvär sväng. Men detta begriper jag inte hur det är möjligt eftersom monteringsbyglarna är nya och bör spänna åt oken. Oljudet var även där när jag provade med de gamla byglarna som nämndes tidigare i tråden.

Innan bytet av belägg/skivor fanns inget oljud så antagligen har det att göra med de tjockare beläggen som nu är monterade. De gamla hade bara ca 1 mm friktionsmaterial kvar.
Det kan vara ett litet minimalt glapp i hjullagret som gör att skivan rör sig om än så lite i sidled i förhållande till oket när hjulet utsätts för sidokrafter (bilen svänger).
Är du säker på att det inte är servo som tjuter lite, kan ju göra det vid fullt rattutslag.
Ljudet kan ju ha funnits förr men du har kanske inte koncentrerat dig på det före du hade bytt bromsarna och kollade.

Har du kollat oljenivå i servon? Kan börja tjuta mer om det är lite för lite olja.
Angående att det kan vara minimalt glapp i hjullagren låter rimligt. De gamla beläggen kanske hade tillräckligt med avstånd till skivan för att tillåta detta glapp därav inget oljud.

Angående servoljud. Det kan jag höra även om bilen är stilla och ratten vrids till max. Det är två separata ljud. Oljudet jag syftar på i denna tråd är ett metalliskt tjut som låter rejält i högersvängar och tystare i vänstersvängar. Dessutom slutar det när jag bromsar lite. Skulle inte säga att det är så högt att det stör andra, men tillräckligt högt för att vara omöjligt att ha missat före bytet av bromsar.
Det kan rosta mellan bromssköld och spindel och på så vis få bromsskölden att tryckas ut mot skivan. Såg du något sånt fenomen då skivorna var loss?
Antar att det även är kliniskt rent mellan hjullagrets fläns och bromsskiva.
Nej, kollade inte specifikt efter något sådant. Däremot vickade jag på bromssköldarna för att försöka märka om de tar i någonstans och det kändes inte så. Eftersom oljudet endast kommer vid sväng så tror jag faktiskt att det som MartinS nämnde en bit upp kan stämma, minimalt glapp i hjullager som skapar oljud nu när beläggen är relativt nya. Förut med slitna belägg fanns det antagligen utrymme för detta minimala glapp. Bilen har full service- och verkstadshistorik och jag har inte hittat att hjullagren skulle vara bytta på denna, så att de börjar bli slitna är fullt rimligt. Dock känns inte något glapp när man ruckar på hjulen, så det måste som sagt vara minimalt i så fall.

Nu är bilen dessutom besiktad. Fick inte anmärkning på något och bromsvärdena var 2,8 på båda fram och 2.2 på båda bak om jag kommer ihåg rätt.
Min erfarenhet av v70 framhjulslager är att när dom börjar ge ifrån sig missljud och man byter ut dom så går dom rejält trögt! Visst kan det givetvis vara tvärtom också. Min nuvarande v70 fick nya framhjulslager vid 22000 mil och då kände man vibrationer i golvet samt missljud.

"1975-1984 Volvo 242 244 245 DL Center Cap Hu[…]

Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]

Är det en bärarmsbussning som håll[…]

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]