Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Armering
Hejsan ni som läser detta, som titeln säger så kommer jag med nån fråga om ljudsystemsbyte i bilen, och då menar jag inte "aftermarket" ljud, utan då menar jag att gå från nuvarande High Performance Sound System till volvos egna Premium Sound System som då har eget slutsteg, utan och tråka ut så är ju frågarna,
Är det mycket krångel att installera om det är möjligt?
Kommer det vara nån skillnad som gör det värt med? (har provat spela i en med orginal stereo, tyckte det lät mycket bra)
Går det om man har en vanligt din stereo istället för volvo orginal?
Är det mer värt att satsa på annat ljud från andra tillverkare?
av S60FIN
Har ingen större kunskap om ljud system men rent spontant skulle jag vilja påstå att du får mer för samma pengar om du väljer att sätta in aftermarket grejjer i bilen.
Sällan så att Volvos original delar är speciellt billiga gentemot vad dom duger till om du inte hittar billigt på någon skrot.

Men det är trots allt 20år gammal teknik så om du sätter, vi drar till med 5000kr på ett 20år gammalt begagnat ljud system så lönar det nog sig att kolla vad du får för samma summa från nån annan tillverkare idag.
av S60FIN
Har du en gammal bil att plocka över från är det ju grattis och då lönar ju sig det att pröva iaf, sedan hur lätt eller svårt det är har jag ingen blåblek aning om men om radio delen skall plockas över så behöver ju troligen den omkodas vilket troligen behöver göras hos en auktoriserad verkstad och troligen behöver du ha koden från den gamla radion i behåll... Om det inte står bak på den .
av rosefors
Ljudsystemet i P2 00-04 är fenomenalt bra för att vara ett originasystem. Spelar skiten ur det mesta i originalväg om man gör det rätt. Såvida man inte köper grejer för tiotusentals kronor kommer ett eftermarknadssystem vara en definitiv nedgradering.

Att tänka på:

- High performance har också en separat förstärkare precis som premium sound.

- förstärkaren till premium sound ger mer effekt men går sönder oftare.

- bästa högtalarna är dom tidiga "performance sound"-högtalarna, dvs dom som hör till grundsystemet, därför att dom är tåligast.

- att uppgradera till premium sound är nästan mer jobb än vad det är värt, främst för att det är så få premium sound framhögtalare som fortfarande är hela.

- Ofta finns ett handsfreesystem installerat sen tidigare, typ "Parrot" som installerades standard i många bilar. Det försämrar ljudet betydligt.

- Huvudenheterna 00-04 ger bättre ljud än faveliftenheterna 05-08. Främst beror det på att gamla enheterna har EQ vilket inte nya har.

- 803 är en uppgradering framför 603 men kräver oftast mjukvara från volvo för att få belysning.

- nyckeln till rejält bra ljud på enklast möjliga sätt är:
1. en rejäl bas-setup med lågnivå via framkanalerna
2. Spela med dörrhögtalarna fram enbart.
3. En bra ljuskälla, vilket innebär att man behöver en bra DA eller en bra line-in.
4. Säkerställa att det sitter diskanter i dörrarna fram, men jag tror det gör det på alla tidiga modeller. Diskanterna i grundsystemet ska va samma som för high performance.
5. Anpassa ljudinställningarna efter anläggningen och förutsättningarna.
av Armering
Då som jag förstår det så kanske det är mest värt att hålla mig till mitt redan bra high performance sound i bilen där jag också har en egen bas jag kopplade in, och som du säger är det ju egentligen jävligt bra original ljud plus att det är rätt inställt på min aftermarket stereo. Väldigt intressant att höra också om hur det är sämre orginal radio i facelift modellen. :-)

"1975-1984 Volvo 242 244 245 DL Center Cap Hu[…]

Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]

Är det en bärarmsbussning som håll[…]

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]