Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Vi har en V70N D5 från 2005 som dör plötsligt då och då vid körning. Precis som att nån vrider av tändningen. Alla lampor på instrumentpanelen lyser och bilen dör. Inga rycke eller så innan, man kan rulla fint in till kanten, stanna, lägga i P (automatlåda) och starta enkelt igen. Vi hittar inget mönster. Ibland kör man en timme och ibland dör den var 5e minut. Det verkar hända oftare och oftare nu.

Jag kan inte heller läsa felkoderna. Kopplat in läsare men får inte någon kontakt med boxen. Vet inte varför eller om dessa fel hänger ihop. Jag kanske bara har fel läsare. Bilen har gått kanon, det är först nu den börjat dumma sig och stänga av tändningen.

Har ni något tips var vi ska börja felsöka?
Har googlat massor och läst här på forumet men hittar ingen direkt lösning på problemet.

Relän? Bränslepump? Glapp i nån kabel? Glödstift? Startspärr? Vart och hur ska jag börja?

Mvh Jimmy
Låter som om det är något med bränslet.

När du kopplat i datorn för att läsa felkoderna har du testat välja en annan årsmodell än den årsmodell din bil är?
Har själv en från 03 men det är 04:ans modell så vissa läsare får inte kontakt med datorn om jag väljer 03 i menyn
Håller med ovan, det låter spontant som något med soppan och kanske mer specifikt trycksensorn i commonrailen, men kan likaväl vara ex. ECU. Rapporterar CRs trycksensor fel värden kan bilen dock bete sig som du skriver. Lite oroande att inte läsaren får kontakt med bilen.
Har du CP3 med eller utan mekanisk pump?
Vad för felkodsläsare har du?
Nyckeln i läge 2 (dvs där den är när motorn går) när du läser ut koder?

Kolla kontakter till ECU och säkringslådan under huven så att de sitter fast och inte är oxiderade.

"1975-1984 Volvo 242 244 245 DL Center Cap Hu[…]

Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]

Är det en bärarmsbussning som håll[…]

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]