Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andreas12
rosefors skrev:Som redan nämnts använder Volvo INA som OEM-leverantör.

Inget fel på continental heller.

Generellt brukar det sägas att vattenpumpen på dessa inte behöver bytas. Vad som däremot behöver bytas är kopplingshjulet på generator, ifall det sitter ett. Sitter på 2.5T iallafall och troligen alla dieslar.
Vattenpump ska bytas varannan gång,iallafall v70 05-08.
av S60FIN
Erik Å skrev: sön 16 okt 2022, 08:15
S60FIN skrev: sön 16 okt 2022, 07:37 .. där jag fick offert på 390€ inkl byte och delar eller om jag köper delarna själv och för bilen till den lokala verkstaden..
Låter rätt dyrt. Kamremsbyte brukar faktiskt vara förhållandevis billigt på Volvo-verkstaden. (finns andra märken där det kostar minst dubbelt så mycket plus kortare bytesintervall) Men okej det kanske kostar mer än 390 euro..
Den stora frågan som diskuteras här är huruvida man måste låsa kamaxlarna med tolkar eller inte vid bytet, det påverkar definitivt tidsåtgången. Själv har jag aldrig gjort det. Verkstan runt hörnet lär inte göra det om man inte frågar ;-)
Har köpt INA kit hos skruvat.se tidigare, det har kostat runt tusenlappen om jag minns rätt. Medan Volvo tar det dubbla. Ska även kolla trodo, mekster och autodoc denna gång. Vattenpump byter man förslagsvis vartannat eller vart 3:e rembyte (medelvärde av åsikterna här, de sprider från alltid till aldrig :-D ). Varning för pumpar med plasthjul, de tappar vingarna med tiden!
Löprulle (utöver spännare) ska alltid bytas, i begynnelsen ingick den inte i Volvos remkit utan fick köpas löst. Men numera verkar den ingå i deras kit. Värt att kolla om man handlar kit själv. Att båda rullarna ingår alltså..
INA satsen inkl pump är ~150€
Kylarvätska ~30€
Generatorrem ~20€
ca 2h arbete = 120€
= ~320€

Har jag glömt något?

Detta räknar jag med att jag hämtar delarna från min lokala reservdelsförsäljare som jag gärna stöder samt att lokala bya verkstaden byter den (killen har jobbat på Volvo verkstad)

Mekonomen har troligen lite dyrare pris på reserv delarna och timdebitering.

Volvo gav offert på 590€ då man hade kampanj pris för tillfället. Normal pris var 720€

Bytte kamrem på de fruns gamla Fiat hos en kompis och då låste vi kammen med en insex nyckel i ett hål i toppen som var avsett för något Fiat special verktyg :)
Senast redigerad av 1 S60FIN, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Ah tusan, jag trodde det var en bensinmotor :-) Då kan allt vara irrelevant..

Eller en fördel? Då är det ju led[…]

AC problem V70 2016 D3

Har nu testat att känna på reläern[…]

ABS ring/sensorring

Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]