- sön 09 okt 2022, 01:53
Att det "slår" när man kör över hål och bucklor i vägbanan är faktiskt det främsta tecknet på att dämparna är dåliga.
Förklaringen i lekmanstermer ligger i att när dämparna är så pass slitna så "orkar" dom inte hålla emot fjädern när den trycker ner hjulet i hålet, och det som slår är då hjulet som "slås" upp igen. På så vis har han med Mercedesen en poäng.
Besiktningen gör sällan en grej av dåliga dämpare. Det enda Besiktningen har att göra den bedömningen med är just om det läcker olja. Så länge som dämparna inte läcker olja kan dom vara så gott som verkningslösa utan att Besiktningen hade gjort en anmärkning.
Syftet med dämparna på en bil är att jämna ut trycket på kontaktytan som hjulet verkar på. Om trycket som hjulet verkar mot marken varierar så kan det innebära att bilen tappar grepp i dom ögonblick trycket är som minst. Bilen får sladd helt enkelt.
Det betyder bland annat att hjulet ska studsa runt så lite som möjligt samtidigt som bilen inte ska "niga"/gunga okontrollerat . Det där är oftast detaljer som intresserar den lite mer entusiastiske, men till syvende och sist är dämparna en säkerhetsfunktion just på grund av hjulens kontakt mot marken.
I övrigt skulle jag säga att det är rätt svårt för en lekman att avgöra om dämparna är friska eller inte. Med det menar jag att det är inte förrän man har ett bar fräscha dämpare att jämföra med som det blir uppenbart för en vilken skillnad det är på trötta dämpare och friska dämpare. Annars har den som är ovan ingenting att relatera till. Å andra sidan, min erfarenhet av det här med spårkänslighet är oftast ett tecken på att kinematiken i bilen har för mycket compliance, dvs att bussningar och/eller leder är slitna och att hjulen därför förflyttar sig och byter vinklar när man kör mer än vad dom ska.
För att gå tillbaka till förväntad livslängd på dämpare. På V70 är min egna erfarenhet att OEM-dämparn är helslut efter 25-30k mil. Det skulle alltså vara logiskt om bilen fick nya fjäderben så sent som 2016, men det säger å andra sidan ingenting om hur bra eller dålig kvalité på dom dämparna som sattes dit är. 1445kr låter oavsett som att det endast är kostnaden för bytet exklusive material.