Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Erik Å skrev: sön 02 okt 2022, 23:44 Det borde inte kunna vara så mycket glapp i en spline, då har någon gjort bort sig ordentligt. Om inte den utvändiga splinen var nedsliten men det borde du ha sett.
Är du säker på att det inte är i ytterknuten det glappar? Svårt att se på filmen.
Klicket som hörs liknar ju mer glapp knut.. Hur långt har bilen gått?

Det var någon här som råkade ut för att ett nytt Biltema hjullager delade sig så att hjulet föll av. Men det är rätt länge sen och på någon äldre modell, 850 eller V70 gen 1.
Det är inte drivknuten. Jag bytte faktiskt ut hela drivaxeln till en ny för ett tag sen, för jag trodde det var den som lät. Men det gjorde ingen skillnad alls, så jag satte tillbaka den gamla. Knutarna i den känns som nya, trots att bilen gått 18 500 mil.

Om du tittar noga på filmen så ser du att hela drivknuten rör sig fram och tillbaka inne i spindeln. Detta sker utan att hjulet rör sig alls.
Hej igen! Tänkte att jag skulle uppdatera om läget. I lördags bytte jag ut hjullagret igen, den här gången till ett av märket Kamoka som jag köpte på nätet.

Nu är både glappet och det knakande ljudet borta.

Hittade inga synliga skador på vare sig drivaxeln eller hjulnavet.

Jag drar därmed slutsatsen att Biltemas hjullagersats (artnr 74-099) är felkonstruerad på något sätt, så att det blir ett för stort glapp i splinesen. Jag ska gå tillbaka till butiken och reklamera när jag får tid.
Senast redigerad av 1 kvandalm, redigerad totalt 0 gånger.
Bra att du återmatade.
Man undrar ibland över kineserna som kopierar saker, mäter de upp en komponent som redan är en kopia?
Toleranserna borde kunna driva iväg en bit vid varje kopiering ;-)
Du råkar inte ha en lös knut liggande, hade varit intressant att trycka i den och se hur stort glappet egentligen är. Det hade du kunnat visa upp vid Biltemas reklamationsdisk också..
Haha ja, man undrar ju hur det annars skulle vara möjligt att göra en sån miss...

Nej, någon lös knut har jag inte liggande. Jag försökte vrida på grejerna för att återskapa glappet innan jag skruvade isär allt, men lyckades inte. Det uppstod bara under relativt hög belastning, verkar det som.

Eller en fördel? Då är det ju led[…]

AC problem V70 2016 D3

Har nu testat att känna på reläern[…]

ABS ring/sensorring

Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]