Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Walmi
Fick en lackskada åtgärdad på en anonym verkstad där de fick byta ut kofångaren bak och då även demontera och återmontera backsensorerna. Nu när vi hämtat ut bilen så är backkameran trasig. Displayen åker upp från instrumentbrädan när man lägger i backen som normalt och det ser ut som skärmen tänds upp men den är grå och visar ingen bild. Nästan som om det var som täckte för kameran (vilket det inte är).

Min fundering är om montaget av backsensorerna kan ha påverkat backkamerans funktion? Verkstaden har inte varit och pillat på bakluckan där kameran sitter men min tanke är att kabelhärvan från kameran går samma väg och till samma styrenhet som sensorerna, någon som vet?

Har inte kollat säkringar men eftersom displayen åker upp och tänds så tycker jag det verkar orimligt eller...?

Uppdatering: Det gäller en Volvo XC90 R-design från 2014.
Senast redigerad av 1 Walmi, redigerad totalt 0 gånger.
Det finns väl ingen original backkamera till dessa bilar så det är lite svårt att veta hur din kamera är inkopplad.
Styrenheten för sensorerna ligger mellan REM och vänstra bakljuset ,och ej ha ingenting att med backkameran att göra. Man kommer åt styrenheten via samma lucka som att lossa baklyktan. Har själv en XC90 med original backkamera och backsensorer.
Kabelmattorna är också helt separata.
Walmi skrev:Oj, jag glömde nog att skriva vilken bil det gäller. Är en XC90 R-design från 2014. Så jo det är en orginal.
Ahh, där ser man, den hängde ju med länge den gamla XC90'n så man var väl tvungen att försöka hänga med.

Lite trångt men jag ska inte klaga. :-) […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Bilen var på service i tisdag inför &ar[…]

99% länkarmsbussningarna bak

De får inte ta ut någon avgift natteti[…]