Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tewo22
Hej,

Halvljuset på min v70N 2002 2.4T med halogen fungerar inte, det gäller enbart förarsidan. I sladden som går till lyktan som ger ström till position och halvljus kan jag enbart mäta upp att det finns ström i blå/grön kabel om jag mäter mot chassi som jord.
Är det mest troligen ett kabelbrott trots att jag inte har rört kablarna eller kan det vara något relä eller liknande som har gått? Jag har gått genom säkringarna som är till lyktor i motorutrymmet och i sidan av instrumentpanelen.

Resterande lampor fungerar normalt.
Användarvisningsbild
av jiha1968
Ta fram provlampan, kolla att den är ok, tändning och halvljus på,
mät spänning från säkring 18 i motorrummet (båda sidor av den) och framåt till halvljuslampan.

Diagram:
Spoiler »
av tewo22
jiha1968 skrev:Ta fram provlampan, kolla att den är ok, tändning och halvljus på,
mät spänning från säkring 18 i motorrummet (båda sidor av den) och framåt till halvljuslampan.

Diagram:
Spoiler »
Då jag inte kommer att ha tid idag till att kolla, vad skulle eventuella resultat betyda?
Användarvisningsbild
av jiha1968
Om halvljuset var OK ville provlampan ge ljus på alla punkter mellan säkring 18 och halvljuslampan.
(Det är gemensam strömförsörjning till vänster och höger halvljus innan säkring 17 och 18)
När din bil t.ex inte har ljus i vänster halvljuslampa, så nyttar vi provlampan till att ta reda på var strömmen har stannat.

Med provlampan jordat i karossen (och kontrollerad ok på batterikabelns skruv under huven) , kan man mäta och se hur långt strömmen går från säkringen innan den stannar.

Ljus i provlampan = ok strömförsörjning där
Mörk provlampa = ingen ström där
Felet är då mellan dom två mätningarna,
men om du inte får ljus i provlampan på säkring 17 heller, så är felet i kontakten till säkringen eller mellan säkring 17 och 18
(Halvljusrelä, Shunt, och säkring 18 är ok då höger halvljus är ok)

Som oftast stannar strömmen/spänningen i en korroderat kontakt eller ett kabelbrott.
(tändning/halvljus får vara tända vid mätning)
av tewo22
Jag spenderade halva måndagen på att felsöka men inte f*n fattade jag att säkring 18 och 17 var för halvljus... Testmätte säkringen på 18 och den var tvärdöd, bytte den och nu fungerar alla lampor igen. Ibland behöver man ta en paus för att hitta fel man tycks ha gått genom tidigare. :oops:
av MickeM
tewo22 skrev: ons 07 jul 2021, 20:00 Jag spenderade halva måndagen på att felsöka men inte f*n fattade jag att säkring 18 och 17 var för halvljus... Testmätte säkringen på 18 och den var tvärdöd, bytte den och nu fungerar alla lampor igen. Ibland behöver man ta en paus för att hitta fel man tycks ha gått genom tidigare. :oops:
Hehe, ja, vi har alla gjort liknande misstag att bomma det enklaste.

Uppdaterat med lösning = 👍

Antar att det kan bli kortvarigt. Som jag sade s&[…]

Lite trångt men jag ska inte klaga. :-) […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Bilen var på service i tisdag inför &ar[…]

99% länkarmsbussningarna bak