Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rasmus85
Min gamla V70 från 2014, D4 har strax 22.000 mil på mätaren.
Jag har länge funderat på att köpa loss den men varje gång jag kollat värdet på den så har det snarare ökat än sjunkit :(
Den ser ut att kosta ca 100.000 .
Jag vill inte fortsätta köra den som tjänstebil för att det kostar mig mer än det smakar. Särskilt nu när man knappy kör något p.g.a. corona.
Jag gillar dock V70 och har länge sneglat på äldre årsmodeller.
Vad tycker ni? Satsa på att köpa loss denna som jag har haft sedan ny, eller köpa en äldre typ årsmodell 03-07 någonstans för under 30.000 kr ?
Ibland hittar jag lite billigare bi-fuel bilar med gasdrift. Vad ska man tänka på där? Jag förstår att besiktningen är krångligare, fler saker som kan strula..? Tydligen måste man plocka bort kåpor osv? Läste någonstans att det var någon åldersgräns på gastanken? Hur mycket billigare ska en bi-fuel bil vara jämfört med en ren beinsare för att det ska löna sig?

Tacksam för tips!
av errim
Hej

Jag har en s60 bifuel, och är helnöjd med den. Den drar knappt 0,5 kg/mil gas. Bensin (tror jag) att den drar ca 0,8 l/mil.
V70 har samma drivlina men är väl lite tyngre så något lite högre förbrukning får man räkna med.

Gasen kostar 19 kr/kg o bensin ca 15 kr/l. Alltså 1 mil med gas kostar 9 kr och med bensin 12 kr, man sparar alltså 3 kr/mil genom att köra på gas.

Det som kan hända med en bifuel-bil är att gasregulatorn, stegmotor/gasfördelare samt tankventil kan krångla.
Lämnar man bilen till en Volvo åf verkstad kostar varje komponent ca 12 000 kr att få utbytt. De lagar inget utan byter komponenter.

Gasregulator kan man fixa själv genom att köpa en repsats för 700 kr. Stegmotorn felar oftast pga dålig lödning.
Tank ventil kan köpas beg för ca 5000 kr.

Ska man köra gasbil så behöver man ha tillgång till en bra gasbilsverkstad annars blir det dyrt (volvoverkstad).
Finns verkstäder i bl a Göteborg, Lidköping och Ockelbo. Jag har anlitat den utanför Lidköping.

Gasen består av 90% biogas, vilket känns bra för miljösamvetet.

Gastankarna har en livslängd på 20 år. Min bil är uttagen september 2006 så jag får köra den till september 2026.
Gastankarna ska frigöras inför besiktning. Det är 3 kåpor som ska demonteras. Man kan även få ett intyg från en auktoriserad gasbilsverkstad som varar 14 månader.

Om jag har kvar bilen 2026 så tar jag bort gasdriften och kör på E85.

Med vänlig hälsning, Bengt
Användarvisningsbild
av Hasse53
D4 modellår 2014 innebär två olika motorer, antingen en femcylindrig eller en fyrcylindrig. Den fyrcylindriga(typ VEA) hade mycket problem i början och det finns långa trådar som beskriver allt strul. Den femcylindriga är närmast outslitlig men kan haverera om man inte är observant på hjälpaggregatremmarna samt lager/frihjul i generator respektive lager i AC kompressor.
Mitt råd är att köpa loss bilen om den är femcylindrig. Bilen är ju redan 8 år gammal så varför byta till något som är ändå äldre om man kan slippa?
Sen förmodar jag att din arbetsgivare äger bilen och då blir den ju värderad till inbytespris så det kan löna sej att kolla vad det innebär.

Fast det heter att man skall inte räkna åt andra...
av rasmus85
Tack för era svar! Jag hade missat att bocka i att jag ville prenumerera på tråden och såg inte att ni svarat.
av rasmus85
errim skrev:Hej

Jag har en s60 bifuel, och är helnöjd med den. Den drar knappt 0,5 kg/mil gas. Bensin (tror jag) att den drar ca 0,8 l/mil.
V70 har samma drivlina men är väl lite tyngre så något lite högre förbrukning får man räkna med.

Gasen kostar 19 kr/kg o bensin ca 15 kr/l. Alltså 1 mil med gas kostar 9 kr och med bensin 12 kr, man sparar alltså 3 kr/mil genom att köra på gas.

Det som kan hända med en bifuel-bil är att gasregulatorn, stegmotor/gasfördelare samt tankventil kan krångla.
Lämnar man bilen till en Volvo åf verkstad kostar varje komponent ca 12 000 kr att få utbytt. De lagar inget utan byter komponenter.

Gasregulator kan man fixa själv genom att köpa en repsats för 700 kr. Stegmotorn felar oftast pga dålig lödning.
Tank ventil kan köpas beg för ca 5000 kr.

Ska man köra gasbil så behöver man ha tillgång till en bra gasbilsverkstad annars blir det dyrt (volvoverkstad).
Finns verkstäder i bl a Göteborg, Lidköping och Ockelbo. Jag har anlitat den utanför Lidköping.

Gasen består av 90% biogas, vilket känns bra för miljösamvetet.

Gastankarna har en livslängd på 20 år. Min bil är uttagen september 2006 så jag får köra den till september 2026.
Gastankarna ska frigöras inför besiktning. Det är 3 kåpor som ska demonteras. Man kan även få ett intyg från en auktoriserad gasbilsverkstad som varar 14 månader.

Om jag har kvar bilen 2026 så tar jag bort gasdriften och kör på E85.

Med vänlig hälsning, Bengt
Tack för din input.
När det gäller just själva bränslekostnaden tror jag inte det går att komma undan så mycket billigare än med min befintliga D4. Den drar endast 0,6 l diesel per mil. Jag tycker det är helt fantastiskt för en så stor bil. Och då eco-drive:ar jag inte heller. Anledningen att jag kikade på bi-fuel var att de är billigare än "vanliga" bilar och verkar ofta ha gått lite mindre. Men efter att ha läst på mer om detta så känns det som att mellanskillnaden i pris på en gammal bi-fuel snabbt äts upp av högre service / reparationskostnader och krångel osv..
av Dealing
Hej. Bor i Laholm och letar efter en gasbilsmekaniker som bor lite närmare än Linköping! Nån som har ett bra förslag?

Det är otroligt att Effektskatten som Sossarn[…]

Lite trångt men jag ska inte klaga. :-) […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Bilen var på service i tisdag inför &ar[…]

99% länkarmsbussningarna bak